Spelen om te leren

Studieboeken, webcasts en congressen zijn achterhaald. Het onderwijsaanbod wordt in rap tempo uitgebreid met games: spelletjes om kennis en vaardigheden te leren. Recent werden de eerste twee Nederlandse games bekroond met een keurmerk van de Dutch Society for Simulation in Healthcare.

Tekst: Daan Marselis

Chantal de Jong (32) praat snel, op luide toon en zucht hoorbaar na elke zes woorden. Ze heeft last van onverklaarde somatische klachten: ze is moe, heeft vaak pijn, kan lichamelijk steeds minder en slaapt slecht. De Jong wordt behoorlijk moedeloos van haar misère. Reuma is uitgesloten en ook van interne kwalen bleek geen sprake. De reumaconsulent opperde dat het ging om fibromyalgie, de internist stelde een dieet voor en ook is ze al een jaar onder behandeling bij de fysiotherapeut. Niet dat het helpt. Bijna elke week komt ze met dezelfde klachten naar haar huisarts.

De Jong ziet ondertussen geen oplossing meer en eerlijk is eerlijk: elke keer dat de vrouw in zijn wachtkamer zit, zakt ook bij haar huisarts de moed in de schoenen. Daar is ze weer. Hoe moet hij nu weer het gesprek in? Hoe zorgt hij ervoor dat mevrouw De Jong minder vaak komt? En hoe maakt hij dat ze meer zelfstandig in het leven staat?

05-2014p027a

Klik op de afbeelding voor een preview van Op Eigen Kracht.

Dit is in het kort het scenario van de online game Op Eigen Kracht, die huisartsen leert omgaan met ‘frequent attenders’. Huisartsen krijgen er vier accreditatiepunten voor. Het spel, van gameontwikkelaar Red Jezelf, werd onlangs door de Dutch Society for Simulation in Healthcare (DSSH) bekroond met het keurmerk Valide Games. Volgens de vereniging betekent het dat de effectiviteit van het spel voldoende is aangetoond.
Lees verder (pdf).

05-2014p026-028

Delen