Subaru Outback

Nieuwe Outback laat zich niet ‘in een hokje’ plaatsen,wat vergelijken lastig maakt. Dat is typisch Subaru.

Tekst: Bart van den Acker | beeld: Subaru

Nee, dit is geen SUV, al staat hij wel wat hoog op de wielen. Het is ook geen gewone stationcar, daarvoor heeft hij juist te veel afwijkende eigenschappen. De Outback oogst weinig bewonderende blikken met zijn uiterlijk, dat is van ondergeschikt belang. Dat geldt eveneens voor het interieur: het is netjes en degelijk, maar de ‘wauwfactor’ ontbreekt. Na een tijdje dringt het tot me door. Puur op gevoel heeft de Outback een overeenkomst met Volvo’s van decennia geleden, een 245 of zo. Hij lijkt te zeggen: ‘vertrouw me maar, ik zorg dat je goed en veilig op je bestemming komt’. 

Prijs vanaf € 58.995,- Bijtelling 22 procent

Onderhuids is de Outback een Subaru ten voeten uit: een viercilinder boxermotor, permanente vierwielaandrijving, een verfijnde en door het merk zelf ontwikkelde CVT-automaat en het ook al zelf ontwikkelde EyeSight-systeem met elf functies voor bestuurdersassistentie en actieve veiligheid zijn altijd standaard. 

De 2,5 liter benzinemotor is sterk genoeg (125 kW/169 pk), maar het is een gemiste kans dat deze niet is voorzien van de e-Boxer-techniek (mild hybrid), zoals het model Forester heeft. Dat had tenminste kunnen schelen bij hét grote nadeel van deze alleskunner. Hij scoort niet best als het gaat om de theoretische CO2-uitstoot (193 g/km), waardoor het BPM-tarief ruim twintig mille bedraagt. Méér dan een derde van de catalogusprijs. Dit is onterecht, omdat de Outback in de praktijk juist zuiniger uitvalt. Ik reed probleemloos 1 op 14, maar met die e-Boxer-techniek kan dat nog beter. 

‘Op de weg een heerlijke auto’

Op de weg is de Outback een heerlijke auto. De motor laat soms een typische boxerroffel horen, maar is verder stil en soepel, waarbij de automaat een belangrijke rol speelt. De afstemming van het onderstel is ook comfortabel, ideaal voor lange ritten. Op vakantie bijvoorbeeld, met een caravan of boot tot 2.000 kilo aan de trekhaak. 

Het interieur is geschikt voor maar liefst vier boomlange Hollanders en de bagage-ruimte meet minimaal 522 liter. Die ruimte is voorzien van diverse slimme haken en ogen. Ook de rugleuning van de achterbank is verstelbaar (links/rechts gescheiden) voor nog meer zitcomfort. De voorstoelen zitten voortreffelijk en zijn veelzijdig verstelbaar.

Wel jammer dat een volwaardig navigatiesysteem is voorbehouden aan de topuitvoering. Er zit wel een groot scherm in de andere versies, maar voor navigatie is Apple Car Play nodig en dat werkt rommelig. Een ander missertje is het gebrek aan parkeersensoren aan de voorkant.

Een typische Subaru-eigenschap die niet onvermeld mag blijven, is het zeer hoge kwaliteitsniveau en de betrouwbaarheid tot in lengte van jaren.

Conclusie: de Outback is een trouwe dienaar voor veeleisende automobilisten die het niet interesseert wat de buren denken. Zijn prijs is hij op de lange termijn waard. 

Delen