Supply chain

“Een patiënt die centraal staat, staat altijd in de weg”, kreeg ik eens te horen van een ziekenhuisbestuurder. Hoogleraar supply chain management Taco van der Vaart komt nu met een andere invulling van de plaats die de patiënt inneemt in de zorg: “Als ik naar een patiënt kijk, zie ik een supply chain”, zegt hij. En hij trekt de vergelijking met bol.com, bekend van de stelling ‘vandaag voor 23.59 uur besteld, morgen in huis’. Vertaald naar de zorg: de patiënt staat aan het einde van de supply chain en alle partijen die daarin acteren moeten zorgen dat die patiënt zijn product – zorg – zo snel mogelijk krijgt.

Alle partijen binnen de keten moeten zorgen dat een patiënt zijn zorg zo snel mogelijk krijgt

Bol.com kan dit omdat het inderdaad de supply chain als uitgangspunt hanteert. Die hele supply chain is erop ingericht om de consument zo snel en doelgericht mogelijk te bieden wat hij vraagt. De critici die stellen dat de vergelijking met het ziekenhuis niet helemaal opgaat, hebben een punt. De patiënt die in het ene ziekenhuis niet snel genoeg geholpen wordt, zal heus niet zijn bestelling annuleren en een nieuwe bestelling plaatsen bij een volgend ziekenhuis. Maar dit neemt niet weg dat ziekenhuizen wel wat kunnen leren van wat Van der Vaart stelt.

Kanttekening hierbij: de ziekenhuizen weten dit natuurlijk al lang. In de kern zegt Van der Vaart niets anders dan dat de zorg om de patiënt heen moet worden georganiseerd in plaats van dat de patiënt zich aan het proces van de zorg aanpast. Die boodschap hebben we heus vaker gehoord. De meeste ziekenhuizen doen er alleen nog niet zo veel mee. Het Reinier de Graaff Gasthuis doet dit nu gelukkig wel. Waar zitten die andere ziekenhuizen op te wachten? Wetgeving? Zorgverzekeraars die hen ertoe dwingen? Dat zou niet nodig moeten zijn.

Delen