Suzuki Swift

auto / 'Lekker wendbaar'

Het aanbod compacte auto’s (‘B-segment’) wordt steeds kleiner, maar Suzuki gaat met de compleet nieuwe Swift tegen deze trend in.

Prijs vanaf € 21.695,-  Bijtelling 22 procent

Deze Swift is nieuw en tegelijk een voortzetting van eerdere modellen sinds 2005. Hij is net als voorheen een beetje eigenwijs, met een wat ‘speels’ design. Voor trouwe Swift-rijders zal het voelen als een nieuwe en tóch vertrouwde auto, en bij de eigenaren van modellen die van de markt verdwijnen, komt Suzuki nu ongetwijfeld in beeld.

Het heel overzichtelijke programma heeft geholpen de prijzen – naar huidige maatstaven – best scherp te houden. De Swift is er met slechts één motorisering. Er zijn wel drie uitrustings­niveaus, maar die verschillen vrijwel alleen in gebruikte materialen (andere wielen en dergelijke). Een sterk punt is dat elke Swift dezelfde veiligheidsuitrusting heeft, met onder meer rijbaan­assistentie, automatisch remmen voor obstakels, en adaptieve cruise control, die de ingestelde snelheid vasthoudt als er wordt geschakeld. Dat is in de file heel fijn.

Voor een gezinsauto vind ik de harde vering een minpunt

De motor is een nieuw ontwikkelde 1,2 liter drie­cilinder mild hybrid. De kleine elektromotor drijft de auto nooit zelfstandig aan, maar assisteert bij wegrijden uit stilstand en accelereren. Juist in stadsverkeer heeft dat veel effect; achter het stuur merk ik daar niks van, maar aan de pomp des te meer. In heel wisselende omstandigheden, waaronder ook wat snelwegkilometers, kwam ik aan een zeer keurig brandstofverbruik: gemiddeld 1 op 22,5. Ik reed een versie met de erg fijn schakelende vijfbak, misschien is de als optie leverbare CVT-automaat nog een haartje zuiniger.

‘Zitten’ is heel persoonlijk, zo is de lendesteun onder in de rug voor mij te zacht. Het interieur is net ruim genoeg voor vier volwassenen. De afwerking van het interieur is keurig.

Het instrumentarium is ouderwets analoog, maar prima afleesbaar en logisch te bedienen. Het navigatie­systeem kiest soms een ‘toeristische route’ of maakt een rare kronkel. De bagage­ruimte meet 265 liter, een acceptabele maat voor deze klasse.

Eenmaal op weg voldoet de Swift uitstekend. Hij stuurt mooi nauwkeurig en is lekker wendbaar. Het front is lastig te overzien, achter zit een prima camera. Hij waarschuwt met beschaafde piepjes als ik sneller rij dan de laatste maximumsnelheid die hij ‘gezien’ heeft, maar zoals veel moderne auto’s neemt hij ook de borden waar op bijvoorbeeld een afrit die ik niet neem.

Voor een gezins­auto vind ik de harde vering een minpunt. Een klinkerstraatje is echt niet fijn en op snelwegen voel ik hobbels die je amper ziet. Het valt op snelheid ook op dat er, bij bepaalde typen asfalt, vrij veel bandengeluid tot het interieur doordringt.

Conclusie

Deze nieuwe Swift is wat eigenwijs, maar heeft veel goede eigenschappen. Kwalitatief heeft Suzuki ook een uitstekende reputatie, wat wordt onderstreept door zes jaar of 100.000 km volledige garantie.

Delen