Te gemakkelijk

De huisartsenpost die mensen buiten kantooruren bezoeken is niet bedoeld voor lichte klachten, vinden veel huisartsen blijkbaar. Waarvoor dan wel, vraag ik mij af, en wat is precies de definitie van een lichte klacht? De patiënt kan in veel gevallen niet inschatten wat de ernst van een klacht is. Daarvoor heeft hij nu juist de huisarts, de generalist bij uitstek die bijna altijd in staat is de klacht te duiden en daarmee de patiënt gerust te stellen.

Toch zegt bijna de helft van de huisartsen nu: werp een drempel op voor bezoek aan de huisartsenpost in de zin van een eigen bijdrage van tien euro. Minister Edith Schippers reageert hierop terecht met: “Als we dit gaan doen, zit de spoedeisende hulp weer heel snel vol en die is duurder dan de huisartsenpost”. Gelijk heeft ze.

De oplossing die de huisartsen voorstellen, komt op mij een beetje over als: ‘Los het op, maar hou ons erbuiten’. Dat vind ik onterecht. Klachten van patiënten storen zich niet aan kantooruren. Het zou de huisartsen daarom sieren als ze zich iets gelegen laten liggen aan de oproep van Schippers om vaker een avondspreekuur te houden.  Als ze dat niet willen, ook prima. Maar laat hen dan niet klagen dat het drukker wordt in de huisartsenposten.

Delen