Te mooi om waar te zijn

Wellicht leest u deze column met een zonnebril op waardoor alles er mooier uitziet. Sluwe zakenlieden die beleggingsobjecten aan de man brengen, hopen dat u hun proposities door een roze bril bekijkt. Ze lokken u met advertenties in krant, tijdschrift, op televisie of online waarin ze uw aandacht trekken met hoge rendementen. Toegegeven, 8 of 9 procent per jaar klinkt ook heel aantrekkelijk in een tijd met spaarrentes van slechts bijna 0 procent en veilige Nederlandse staatsobligaties die zelfs negatief ‘renderen’. U voelt wel aan dat 8 of 9 procent nu eigenlijk te mooi is om waar te zijn: if something sounds too good to be true, it usually is.

Als die beleggingsobjecten dan zo superaantrekkelijk zijn, waarom bent u dan uitverkoren om ervan te profiteren? Misschien omdat de aanbieder u veel risico laat lopen om in de loop van de tijd zelf relatief risicoloos binnen te lopen. Als u de stukken erop naslaat, komt u naast het beheerloon vaak een woud van aanvullende termen tegen, waaronder emissie- of plaatsingskosten, instapkosten, acquisitievergoeding, marketingvergoeding en prestatievergoeding. Voor u zijn dat allemaal kosten die van uw rendement afgaan, voor de aanbieder zijn het juist winstbronnen.

Tussentijds uitstappen is vaak niet mogelijk

Een ander vaak onderbelicht element bij dit soort beleggingsproposities is de ‘exit’: hoe u uiteindelijk weer bij uw geld kunt komen. Tussentijds uitstappen is vaak niet mogelijk of u bent daarvoor afhankelijk van de eventuele vraag van andere beleggers. U kunt zich voorstellen wat er gebeurt als iedereen naar de uitgang holt: dan zit u vast. De vermelding ‘u belegt buiten AFM-toezicht’ is een van de alarmbellen waar u op kunt letten. Maar ook aanbieders die onder toezicht staan, mogen de rendementstaart een beetje scheef aansnijden, als ze het maar netjes opschrijven. U bent bij deze gewaarschuwd voor advertenties met hoge rendementen, geplaatst door inhalige types.

Delen