Teken de petitie

Hoeveel hits levert de Google search ‘Teken de petitie’ op? Nee, laat maar, ik heb het al gedaan voor u. Het zijn er 391.000, in 0,28 seconden. U hebt dus een ruime keus. U kunt het gebruik van wilde dieren in circussen tegengaan. U kunt een einde maken aan de culturele kaalslag van het huidige kabinet. En er is zelfs een petitie onder de noemer ‘Een echte held kiest statiegeld’.

En nu is er dus de Consumentenbond, die u ook vraagt om een petitie te tekenen, namelijk die voor de Actie premiejagen. Er staat een plaatje van een heuse cowboy bij, met een poster met de tekst ‘Wanted: premieverlaging zorgpolis’. Lucky Luke in de polder. De Consumentenbond vindt dat de consument moet delen in de winst van de zorgverzekeraars en dat we daarom allemaal recht hebben op een lagere zorgpremie.

Een sympathieke gedachte die niemand zal bestrijden. En toch gaat ook deze petitie niet het verschil maken. Zo’n petitie willen we best tekenen, maar we gaan heus niet de barricaden op om ons woord kracht bij te zetten. Wij Nederlanders zijn niet zo van de collectieve revoltes en van het samen omverwerpen van bestaande structuren. Als we wilden, zouden we massaal kunnen overlopen naar een van de kleine prijsvechtertjes in zorgverzekeraarsland, maar we doen het niet. We willen de moeite niet nemen om al die pakketten te vergelijken. En bovendien vormen veel werknemers onderdeel van een collectief, waarin de werkgever de contractbesprekingen met de zorgverzekeraar voert en het individu dus achterover kan leunen.

Kortom, een sympathiek idee. Maar laten we onszelf en elkaar niet voor de gek houden. Deze poor lonesome cowboy is a long long way from home.

Delen