Teledermatologie

Smartphone en tablet zijn niet meer weg te denken in de dagelijkse praktijk van de zorgprofessional. Niet alleen vanwege mail en internet, maar vooral ook door de vele nuttige (en vaak speciaal voor de zorg ontwikkelde) apps. Welke apps gebruiken uw collega’s?

Tekst: Daphne Riksen | Beeld: De Beeldredaktie/Freek van den Bergh

 

Wat?

Het teleconsulteren van een dermatoloog over huid- en haaraandoeningen leidt tot minder doorverwijzingen en dus lagere zorgkosten. In Nederland bieden bijvoorbeeld Telemedisch Centrum KSYOS en TeleMC teleconsulten dermatologie aan. Sinds maart 2017 is ook huidziekenhuis Dermicis actief met teledermatologie. Via de app TeleDE leggen huisartsen kosteloos casussen voor aan de dermatologen van Dermicis. Na het invullen van enkele vragen over de patiënt (zoals BSN, geslacht, leeftijd en aard en duur van de klachten) kan de huisarts foto’s uploaden. Binnen een dagdeel – in spoedgevallen binnen 30 minuten – stuurt de Dermicis-dermatoloog de diagnose en het behandelplan. Dit kan ook het advies zijn om de patiënt door te verwijzen. Voor de beveiliging van privacygevoelige patiëntgegevens maakt TeleDE gebruik van het platform van Zivver. De informatie over de patiënt en de foto’s worden versleuteld en niet op smartphone of tablet opgeslagen. Toegang tot de app is dubbel beveiligd: met een wachtwoord en een verificatiecode (bijvoorbeeld via sms).

Voor wie?

Huisartsen, huisartsen in opleiding, alle geldige verwijzers (met een AGB), inclusief praktijkondersteuners die namens de arts mogen verwijzen.

Plus- en minpunten

Het teleconsult is gratis voor de patiënt en wordt, in tegenstelling tot een bezoek aan de dermatoloog, niet in mindering gebracht op het eigen risico. De diagnose en het beleid van de dermatoloog is niet alleen via de TeleDE-app te lezen, er wordt ook een edifact-bericht verstuurd. Daardoor is de informatie ook in het patiëntdossier in het HIS opgenomen. Een verschil met andere aanbieders van teledermatologie is dat er geen speciale camera nodig is (de app maakt gebruik van de camera op de smartphone). Nadeel is dat een foto van gecompliceerde naevi lastig te beoordelen is. Voor een teleconsultatie via TeleDE is een internetverbinding vereist.

Reacties

De redactie van ICT&health schrijft: ‘Het grote voordeel van teledermatologie is de snelheid. Voor patiënten geen dagen- of wekenlange wachttijden meer, maar directe en snelle consultatie van een specialist.’

Gebruiker

Naam Nadine Brinkhuis (31)
Beroep huisarts
Werkplek Arts en Zorg, Gezondheidscentrum Jan Hendrik (Den Haag)

“Toen ik tijdens een nascholing dermatologie hoorde over TeleDE, ben ik meteen aan de slag gegaan. Sindsdien vraag ik via de app een tot twee keer per week een teleconsult aan. Het gaat dan om eczeemplekken, huiduitslag in het gezicht of op het lichaam, hardnekkige schimmelnagels of een haarafwijking. Bij twijfel open ik de app, vul
de gevraagde informatie in en maak foto’s. Die zijn alleen via de app te zien en staan dus niet in mijn foto- galerij. Het teleconsult kost mij twee tot drie minuten, waardoor ik niet in de knel kom met mijn planning.

De patiënt hoort dezelfde dag nog van mij hoe de behandeling eruit gaat zien of dat hij wordt doorverwezen naar een reguliere dermatoloog. Dat laatste gebeurt bij mij naar schatting in een kwart van de gevallen. Zo’n snelle diagnose met behandelplan bespaart de patiënt tijd en energie. Voor mij is het leuk en leerzaam dat er iemand over mijn schouder meekijkt. Gelukkig bevestigt het teleconsult vaak mijn eigen diagnose.”

TeleDE

Praktische informatie

  • Bruikbaar op Android, iOS (aanvragen via website)
  • Prijs gratis
  • Ontwikkeld door Zivver in opdracht van Dermicis
  • Meer informatie dermicis.nl/nl/teleDE

 

Delen