Terug naar de kern

Eindelijk een ziekenhuis dat het begrijpt. Het Zaans Medisch Centrum kiest er – naar eigen zeggen als eerste in Nederland – voor om de IT-infrastructuur volledig uit te besteden. Atos neemt het allemaal over: het beheer van de werkplekken en servers, het netwerk, de opslag- en back-upfaciliteiten, de servicedesk, de service-integratie, de hele rataplan. Voor wie dit ouderwetse woord niet meer herkent: het is niet alleen de hond van stripheld Lucky Luke, maar betekent ook zoveel als ‘chaotische boel’. Dat is IT ook voor wie zich er niet volledig op toelegt.

Zaans MC geeft er blijk van die betekenis te kennen. IT-infrastructuur is geen kerntaak voor een ziekenhuis en Zaans MC heeft nu juist een netwerkstrategie ontwikkeld waarin het zich zo veel mogelijk concentreert op zijn kerntaken. Een slimme zet, want je moet doen waar je goed in bent en voor ziekenhuizen is dat zieke mensen behandelen. Alles wat daar niet rechtstreeks betrekking op heeft, valt te definiëren als een ondersteunende dienst. Zo’n dienst kun je ook door een ander laten doen, met als grote voordeel dat je de stap kunt zetten van vaste naar variabele (en dus beter beheersbare) kosten, vooropgesteld dat je als ziekenhuis goede contractafspraken maakt.

“Ja maar dan raak je ook in huis de kennis over het onderwerp kwijt”, zeggen critici in huis steevast als zich weer eens een discussie aandient over het al dan niet uitbesteden van een ondersteunende dienst; de centrale sterilisatieafdeling bijvoorbeeld, of het onderhoud van de medische apparatuur. Niet zelden zal het iemand van de betreffende ondersteunende dienst zijn die dit roept. Maar afgezien daarvan: waarom zou het erg zijn? Een ziekenhuis is ook maar gewoon een bedrijf. En de meest succesvolle bedrijven zijn bedrijven die zich beperken tot waar ze heel erg goed in zijn.

Delen