Tesla model 3

Over de Tesla Model 3 is al veel gezegd. Nu is de auto beschikbaar voor een objectieve en kritische test.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Tesla

Met slechts drie modellen is Tesla er al in geslaagd een heel duidelijke merkidentiteit neer te zetten. De Model 3 lijkt sterk op de Model S, maar op pakweg 80 procent van de grootte. Het uiterlijk is behoorlijk tijdloos. Opvallend zijn het nogal kale front en het in de achterruit dóórlopende glazen dak. Daarnaast is het een sedan, geen hatchback. Dit betekent dat de opening naar de ruime, 425 liter metende bagageruimte wat krap is.

Prijs vanaf € 58.800,- Bijtelling 4% over € 50.000,-, 22% over € 8.800,-

Van binnen is de Model 3 futuristischer van uiterlijk. Traditionele instrumenten ontbreken, bijna alles zit in een enorm verticaal tablet. Daardoor is het dashboard heel clean, wat de een als rustgevend zal ervaren, maar de ander misschien als lelijk. Een kwestie van smaak.

De bediening vraagt even wat gewenning maar went snel. De Model 3 herkent de bestuurder al als deze eraan komt, dankzij een app op diens smartphone; hij ontgrendelt zich vervolgens zelf. De uitwendige deurgrepen liggen vlak met het plaatwerk en scharnieren naar buiten, een prachtig detail. Met de app is meer mogelijk, zoals de auto voorverwarmen. De voorstoelen zitten behoorlijk, de achterbank is te laag en te vlak, maar ruim genoeg voor twee volwassenen. Wat ook opvalt: slechts enkele details zijn wat minder mooi afgewerkt, een vooruitgang in vergelijking met eerdere Tesla’s. 

Voelt compacter aan dan hij is

De rijeigenschappen zijn uitstekend en de Model 3 voelt compacter aan dan hij werkelijk is. Hij is heel stabiel, heeft een uitstekende wegligging, stuurt lekker direct en precies En is toch best comfortabel. Hij is uiteraard ook heel stil, ik hoor alleen de (winter)banden.

Voorlopig is de Model 3 er in twee versies: ‘Long Range’ (WLTP: 560 km) en de ‘Performance Version’, die ik als testauto reed. Het prestatievermogen van de eerste is al bovenmaats, de tweede versie accelereert desgewenst nog een stuk sneller. Een zinloze optie die riskant kan zijn, omdat de auto veel sneller kan gaan dan andere verkeersdeelnemers verwachten. Daarbij gaat het ook nog eens ten koste van de actieradius. Bij normaal gebruik kwam ik op een verbruik van een kleine 20 kWh/100 km. Met een 75 kWh accu betekent dit een praktische actieradius van zo’n 375 km, de ‘Long Range’ gaat gemakkelijk over de 400 km. In plaats van die snelle versie zou ik altijd kiezen voor het semiautonome systeem AutoPilot (optie: € 5.300), waardoor ik tenminste een adaptieve cruise control heb. Het is ráár dat die er standaard niet op zit, vooral omdat rondom wel continu een afstandsradar actief is. 

Conclusie: De beloofde ‘goedkope’ Tesla, is de Model 3 nog niet. Dat neemt niet weg dat dit model net even bereikbaarder is dan de Model S én dat het een heel competente, markante en comfortabele elektrische auto is. 

Delen