Toyota Aygo

Ook de meest compacte auto’s moeten periodiek worden geactualiseerd. Zo ook Toyota’s Aygo.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Toyota

 

Het huidige model Aygo is er sinds 2014. Toyota’s kleinste scoort vooral met zijn onderscheidende uiterlijk en betrouwbare techniek. Het was ook de Aygo waarmee het startschot werd gegeven voor Private Leaseconstructies. Bijna de helft van alle Aygo’s is sindsdien op die manier gefinancierd.

Toyota AygoPrijs vanaf € 11.695,- Bijtelling 22 procent

Toyota heeft de Aygo op punten verder verbeterd en in z’n geheel is het model verfijnd, om de vergelijking met de later geïntroduceerde concurrentie aan te kunnen. Het sterk herkenbare uiterlijk is verder aangescherpt. De ‘X’ in het front is nog geprononceerder. Heel fraai zijn de nieuwe koplampen met scherp gestileerde led-dagrijverlichting. Leds zitten ook in de nieuwe achterlichten, die de Aygo daar eveneens herkenbaar maken.

De carrosserie is ongewijzigd. Voorin kunnen twee volwassenen prima zitten, maar achterin is het daarvoor echt te krap. Twee Isofix-kinderzitjes passen wel goed op de achterbank. De bagageruimte houdt met 168 liter inhoud niet over. De afleesbaarheid van de instrumenten is verbeterd en centraal in het dashboard zit nu een 7-inch display met (afhankelijk van uitvoering) DAB+-radio, Apple CarPlay en Android Auto. Navigatie? Dat gaat prima met Google Maps bijvoorbeeld. De duurste versie heeft ook rijstrookcorrectie en zet de remmen op scherp als er een obstakel opdoemt.

Prettig en stabiel op de snelweg

Onder de korte motorkap ligt de vertrouwde 1,0 liter driecilinder, waarvan de historie al ver teruggaat. Die heeft nu enkele heel ingrijpende technische aanpassingen gekregen. De belangrijkste is het sterk verlaagde motorgeluid, waarbij de nodige extra isolatie in de carrosserie natuurlijk ook helpt. Op de snelweg is de Aygo motorisch inderdaad heel stil, maar nu lijkt de auto vooral op ruw asfalt meer bandenlawaai te geven.

De motorische ingrepen hebben ook geleid tot een fractie meer vermogen(+2 kW). Het motorkarakter is ook anders, met vooral meer trekkracht onder de 2.000 toeren. Daarmee is de Aygo nog steeds geen supersprinter, maar hij voelt levendiger aan dan voorheen. Hierdoor vervalt ook de neiging flink toeren te maken. Het gevolg is een lager gemiddeld verbruik en dito uitstoot. Volgens de verbeterde NEDC-meting komt de Aygo nu tot 86 g/km aan CO2 (was 88 in de oude methode). In een proefrit onder zeer wisselende omstandigheden, kwam ik aan een verbruik van ongeveer 1 op 19. Niet slecht en met alleen snelweg is 1 op 20 wel haalbaar.

Tijdens de proefrit bleek de bediening van de vijfbak licht, maar wel erg ‘losjes’. De besturing en de afstemming van het onderstel zijn aangepast, waardoor de Aygo vooral op de snelweg veel prettiger en stabieler aanvoelt.

Conclusie: de Aygo blijft een leuke en onderscheidende auto met een heel hoog kwaliteitsniveau. Hij kan zich meten met de beste auto’s in de compacte klasse, waarbij hij op sommige punten minder goed is, maar op andere wint.

 

Delen