Toyota RAV4

De RAV4 is zo’n beetje de grondlegger van de middenklasse-SUV’s. Toyota was op dit vlak ‘leidend’ en de RAV4 was lang de maatstaf voor de concurrentie. Deze nieuwe is juist onder invloed van andere merken anders dan zijn voorganger. 

Tekst: Bart van den Acker

 

Dit nieuwe model is aanzienlijk langer (+ 20 cm), iets breder en ook iets lager dan zijn voorganger. Opmerkelijk, want een RAV4 onderscheidde zich altijd met zijn compacte maten van andere modellen in dit segment. Ik vraag me af of trouwe RAV4-rijders – en dat zijn er nogal wat – wel behoefte hebben aan die extra centimeters? Waarschijnlijk niet. Maar dit idee wordt weer onderuitgehaald door de prijs, want door toepassing van onder meer een minder krachtige dieselmotor en tweewielaandrijving (i.p.v. standaard vierwielaandrijving) is de RAV4 een stuk goedkoper dan zijn voorganger. Met dank aan ons huidige fiscale stelsel; als die extra ruimte niks kost, dan ligt het ineens anders.

Prijs vanaf € 33.990,-  VvAA Lease vanaf € 733,68  Bijtelling 25%

Een ander opmerkelijk verschil met voorgaande edities is dat de RAV4 nu een normale achterklep heeft (in plaats van een deur) en dat het reserve-wiel niet langer tegen de buitenkant van de auto zit.

De nieuwe RAV4 is niet alleen groter, maar oogt ook heel fors, mede door de belijning. Die grotere maatvoering heeft zijn effect op de binnen-ruimte; vooral achterin is deze nieuweling erg ruim. De minimale inhoud van de bagageruimte bedraagt 577 liter. De in ongelijke delen omklapbare achterbank laat zich per deel in één handeling volledig vlak leggen.

Het hele comfortniveau is hoog in de RAV4

Het hele comfortniveau is hoog in de RAV4: de voorstoelen zijn prima, de afwerking van het dashboard met zacht materiaal is prachtig, de bediening is probleemloos, de besturing is fijn en de handgeschakelde zesbak laat zich soepel bedienen. Minpuntjes zijn de wat klein uitgevallen boordcomputer waardoor hij lastig afleesbaar is en de iets te stugge afstemming van het onderstel op kleine oneffenheden.

De keuzemogelijkheden in het assortiment van de RAV4 zijn opmerkelijk. Ik reed de (2,0, 91 kW) basis-dieselmotor met voorwielaandrijving. Een benzinemotor of sterkere diesel betekent automatisch vierwielaandrijving, terwijl veel kopers daar geen behoefte aan hebben. Die diesel klinkt vooral na een koude start ‘ouderwets’ ratelend, maar eenmaal op temperatuur wordt hij stiller. Hij is bovendien sterk genoeg voor gemiddeld gebruik. Ook deze voorwielaandrijver mag al 1600 kilo trekken, wat in-houdt dat die sterkere versie alleen in specifieke gevallen echt zinvol is. Bij heel uiteenlopend gebruik reed ik met deze diesel bijna 1 op 16, wat een nette score mag heten.

Conclusie: de nieuwe RAV4 is ‘zo’n echte Toyota’: geen auto waarvoor je in katzwijm valt, maar wel eentje die overtuigt met nuchterheid en heel goede scores op alle punten die ertoe doen: comfort, ruimte, prestaties, verbruik en natuurlijk topkwaliteit! 

Delen