Toyota Yaris

De nieuwe Toyota Yaris is ontworpen vanaf een volledig wit vel papier: geheel nieuw en ánders. 

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Toyota

De nieuwe Yaris is net even dynamischer dan eerdere modellen. Dat geldt voor de techniek, maar zeker ook voor het uiterlijk. De vormgeving is modern, nogal druk met veel lijntjes en dergelijke, met als gevolg dat sommige mensen hem niet zo kunnen waarderen, maar anderen vinden hem hélemaal geweldig.

Prijs vanaf € 17.895,- Bijtelling 22 procent

De verhoudingen zijn ook anders, hij is korter en lager dan de vorige Yaris, maar staat wel op een langere wielbasis. Door die andere bouw is de zitpositie ook lager, maar dankzij de hoogteverstelling van de voorstoel kan de zithoogte van de vroegere modellen ook worden gerealiseerd. Niettemin is het direct wel ‘een echte Toyota’, alles voelt goed en degelijk aan, over alles is nagedacht, maar bij sommige oplossingen heb ik vraagtekens. Het hele instrumentarium is geen toonbeeld van duidelijkheid.

Ik besef dat de typische Yaris-koper vrijwel uitsluitend met één of twee volwassenen aan boord rijdt. Daardoor weegt veel minder zwaar dat het achterin voor volwassenen best krap is. Minstens zo belangrijk is de grote dode hoek, vooral rechtsachter. Ik zou ook direct de hoofdsteunen van de achterbank erafhalen, want die beperken het uitzicht naar achteren nog verder. Als er toch niemand zit…

‘Alles voelt goed en degelijk aan’

Een heel stérk punt is juist dat elke Yaris standaard een reeks veiligheidssystemen heeft (adaptieve cruisecontrol, automatisch remmen voor obstakels, rijstrookcorrectie enz.) die bij veel andere merken in deze klasse niet eens beschikbaar zijn, óf alleen tegen een hoge meerprijs. 

De 1,0 liter driecilinder basismotor (53 kW/72 pk) is het enige element dat uit de vorige Yaris is gehandhaafd. Daarnaast is er een nieuwe 1,5 liter driecilinder benzinemotor (89 kW/121 pk) én daarop gebaseerd een fullhybrid (testauto, 85 kW/116 pk), waarvan wordt verwacht dat het de bestseller van de serie wordt. Toyota weet haar hybridetechniek nog steeds te verfijnen. De hele aandrijving is bijzonder stil. Op de snelweg hoor ik eigenlijk alleen bandengeruis.

Goed op het dashboard letten, dan valt pas op hoe vaak de auto ervoor kiest om elektrisch te rijden. Een gemiddeld verbruik royaal boven de 1 op 20 is al gewoon. Onder ideale omstandigheden is 1 op 23 haalbaar, waarbij ik moet opmerken dat de boordcomputer te optimistisch is. Toch een minpuntje: bij een beetje onoplettend wegrijden staat de automaat in de ‘B’ in plaats van de ‘D’. Dat zorgt voor meer regeneratie, maar de cruise-control werkt dan niet.

Door het lage zwaartepunt stuurt deze nieuwe Yaris directer en sportiever dan zijn voorgangers. Hij is soms wat nerveus op de rijstrookcorrectie en de vering is stevig, maar niet echt te hard. 

Conclusie de nieuwe Yaris moet een wat jonger publiek aanspreken. In uiterlijk en dynamiek lukt dat best. Sterk punt blijft het kwaliteitsniveau, onderstreept door vijf jaar of 200.000 km garantie.

Delen