Toyota Yaris Cross

Compacte cross-overs zijn niet meer weg te denken. Toyota had niets in deze klasse, tot de Yaris Cross.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Toyota

Een stoere verschijning is de ‘Cross’ beslist. Deze Toyota belichaamt precies wat we in deze klasse verwachten: compacte lengte en breedte (417 x 176 cm), ruimte in de hoogte en dat alles verpakt in vormgeving die suggereert dat je zó op safari kunt. Over smaak zullen we het niet hebben. Feit is dat de nieuwe generatie Toyoda (inderdaad, met een d), die nu de scepter zwaait over dit wereldmerk, heeft verkondigd dat ze geen saaie auto’s meer gaan maken. Daarvan is dit dus het resultaat.

Prijs vanaf € 24.395,- Bijtelling 22 procent

Ik tel meteen al twaalf uitvoeringen op de prijslijst en het is voor aspirant-kopers belangrijk even goed te kijken wat ze nodig hebben. De basis wordt gevormd door versies met de 1,5 liter driecilinder benzinemotor (92 kW/125 pk) die we kennen uit de normale Yaris. Die is er ook met een CVT-automaat, en als (85 kW/116 pk) full-hybrid met uiteraard ook die CVT. Het bijzondere is dat in de praktijk vrijwel iedereen kiest voor die hybride. Dat is ook terecht. Rijdend met deze Cross blijkt als vanzelf de expertise van Toyota in deze techniek.

Bedieningsgemak is een belangrijke eigenschap, de gecompliceerde techniek regelt zichzelf, maar wie erop let, merkt pas hoe mooi de benzine- en elektromotor samenwerken en elkaar aanvullen. Resultaat? In normaal Nederlands verkeer rij ik op een haar na zo maar 1 op 21, gewoon gemeten in liters en kilometers. De boordcomputer is nog iets optimistischer, maar dit is wel een heel mooi resultaat. De huidige brandstofprijzen vormen zo al een extra aankoopargument. 

‘De huidige brandstofprijzen vormen een extra aankoopargument.’

Het interieur is lekker ruim, groot genoeg voor vier volwassenen, met vooral enorm veel hoofdruimte. De zitpositie is gelukkig niet onnodig hoog, het zitcomfort is voldoende. De bagageruimte meet net geen 400 liter en moet daarmee wat concurrenten voor zich dulden. Handig: de vloer bestaat uit twee ongelijke, met klittenband bevestigde delen, waardoor een variabele indeling mogelijk is. Het dashboard is wat saai, het instrumentarium is volledig digitaal. Veel functies zitten in het centrale display, maar de airco gelukkig niet. De bediening van allerhande functies is wat traag en omslachtig. Even de adaptieve cruisecontrol inschakelen. vraagt drie handelingen. Die werkt overigens perfect. De eigenschap die ik het minst waardeer, is de erg harde afstemming van het onderstel, met name de schokdempers. Daardoor zijn bijvoorbeeld dwarsrichels van viaducten hard voelbaar in het interieur. Sportief weggedrag is in een gezinsauto onzinnig, dus dat had anders gemogen. Mede hierdoor is ook het geluidsniveau, vooral op ruw asfalt, soms best hoog, maar daarbij scheelt het ook dat de hele aandrijving zo enorm stil is. 

Conclusie: Toyota heeft (weer) een sterk model. Aan concurrentie geen gebrek, maar de Yaris Cross wint vooral door zijn briljante hybridetechniek en kwaliteitsniveau.