Transparantie

De afgelopen jaren is in de zorg veel gediscussieerd over de vraag welke partij de plicht heeft om de patiënt te waarschuwen als die op het punt staat zorg te ondergaan die niet binnen de grenzen van zijn zorgverzekering valt. Het standpunt van zorgaanbieders in deze discussie was vaak: dat is iets tussen de patiënt en de zorgverzekeraar. De patiënt neemt immers bij de zorgverzekeraar een zorgverzekering af, niet bij ons.

De Nederlandse Zorgautoriteit laat er geen misverstand over bestaan dat ze hierover een andere mening is toegedaan: ‘Voor het maken van een goede zorgkeuze is informatie van zowel de zorgverzekeraar als de zorgaanbieder onmisbaar’.

Dus legt ze zorgaanbieders op dit punt per 1 september strengere regels op. Een zorgaanbieder die geen contract heeft met een zorgverzekeraar, moet hierover ‘actief en aantoonbaar’ informatie verschaffen.

De kern van de boodschap die de NZa hiermee afgeeft is duidelijk: de patiënt heeft recht om te weten waar hij aan toe is. En dat ze hierbij de zorgaanbieder een gelijke rol toebedeelt als de zorgverzekeraar is goed verdedigbaar. De zorgaanbieder weet immers of hij wel of niet een contract heeft met een zorgverzekeraar.

En de zorgaanbieder weet ook wat het voor patiënten betekent als hij vanwege het bereiken van een omzetplafond een patiëntenstop aankondigt. De weg naar de krant weet zo’n zorgaanbieder dan altijd goed te vinden.

Maar niet iedere patiënt leest de krant.

Delen