Uit de oude doos XXVI

Terug van weggeweest: van 17 tot 26 april 2015 vindt de AutoRai plaats. De vorige editie van het tweejaarlijks evenement was vier jaar geleden. In 2013 werd de beurs afgelast vanwege de economische crisis; auto-importeurs en toeleveranciers moesten bezuinigen.

In 1965 groeit de autobranche nog volop en wordt, voor de vijftigste keer, de bekende autoshow in het Amsterdamse beursgebouw georganiseerd.

Arts en Auto besteedt in dit jaar in diverse afleveringen aandacht aan de ‘Gouden Rai’. Een van de artikelen gaat over trends op de beurs. Zo is er voor het eerst een gasturbineauto te zien (Chrysler). Ook signaleert de schrijver ‘het gegoochel van autofabrikanten om bij beperkte uitwendige afmetingen te komen tot een zo royaal mogelijk bemeten interieur’. Dat wordt volgens hem veroorzaakt door ‘de enorme toename van de verkeersdrukte en de daaruit voortvloeiende misère van parkeer- en gareerschaarsheid’.

Nog een opvallende ontwikkeling is het stijgend aantal ‘schakelschuwe broeders’ dat zoekt naar een kleinere auto met ‘vol-automatische transmissie’. Automaten zijn in 1965 in Nederland vrijwel alleen verkrijgbaar in de wat grotere automodellen. Er is één bejubelde uitzondering en die komt van eigen bodem: de DAF-Variomatic. De personenauto’s van DAF staan in die tijd nog op een voetstuk. Zelfs letterlijk: op de Rai steekt op een sokkel een gouden Variomatic boven de massa uit.

Delen