Under construction

Er zal nog heel wat tijd overheen gaan voordat Solvo staat als een huis, maar in de kern is het een interessant idee. Solvo is het geesteskind van de mensen die eerder Funda bedachten. Ze hebben gelijk als ze stellen dat informatie over zorgverleners nu op internet heel erg versnipperd is en dat nog nauwelijks inzicht bestaat in de kwaliteit of de kosten van een behandeling.

Natuurlijk heeft de Federatie van Medisch Specialisten óók gelijk als ze stelt op dit moment nog geen toegevoegde waarde te zien in de site. Combinatie van alle informatie op één site betekent nog niet meteen dat de consument die erop gaat speuren ineens inzicht krijgt in de kosten van zorg, laat staan in de kwaliteit ervan. Het gegeven dat zorgverleners een bedrag vanaf € 29,95 per maand moeten betalen om zich te presenteren op de site is veelzeggend. De achterliggende boodschap is duidelijk: hoe meer ze betalen, hoe meer presentatieruimte ze krijgen. Het feit dat de informatie wordt gecontroleerd door een van de medewerkers van Solvo zegt niet zo veel. Hoeveel kennis over de zorg hebben die medewerkers in huis? Waarom zouden zij wél inzicht hebben in de kosten en de kwaliteit van de zorg?

Solvo heeft dus nog wel wat uit te leggen voordat het zijn waarde kan bewijzen als zoekmachine voor iedereen die zorg vraagt. Dat ik het in de kern toch een interessant idee vind, heeft te maken met het feit dat het zorgverleners uitdaagt. Als binnen een bepaalde discipline heel veel aanbieders op Solvo staan, hebben degenen die dit niet doen toch een probleem. En degenen die het wel doen, moeten zich onderscheiden om op te vallen in de massa. Door kwaliteitstransparantie te bieden bijvoorbeeld? Dat zou toch wat zijn.

Delen