Under construction
Er zal nog heel wat tijd overheen gaan voordat Solvo staat als een huis, maar in de kern is het een interessant idee. Solvo is het geesteskind van de mensen die eerder Funda bedachten. Ze hebben gelijk als ze stellen dat informatie over zorgverleners nu op internet heel erg versnipperd is en dat nog nauwelijks inzicht bestaat in de kwaliteit of de kosten van een behandeling.
Natuurlijk heeft de Federatie van Medisch Specialisten óók gelijk als ze stelt op dit moment nog geen toegevoegde waarde te zien in de site. Combinatie van alle informatie op één site betekent nog niet meteen dat de consument die erop gaat speuren ineens inzicht krijgt in de kosten van zorg, laat staan in de kwaliteit ervan. Het gegeven dat zorgverleners een bedrag vanaf € 29,95 per maand moeten betalen om zich te presenteren op de site is veelzeggend. De achterliggende boodschap is duidelijk: hoe meer ze betalen, hoe meer presentatieruimte ze krijgen. Het feit dat de informatie wordt gecontroleerd door een van de medewerkers van Solvo zegt niet zo veel. Hoeveel kennis over de zorg hebben die medewerkers in huis? Waarom zouden zij wél inzicht hebben in de kosten en de kwaliteit van de zorg?
Solvo heeft dus nog wel wat uit te leggen voordat het zijn waarde kan bewijzen als zoekmachine voor iedereen die zorg vraagt. Dat ik het in de kern toch een interessant idee vind, heeft te maken met het feit dat het zorgverleners uitdaagt. Als binnen een bepaalde discipline heel veel aanbieders op Solvo staan, hebben degenen die dit niet doen toch een probleem. En degenen die het wel doen, moeten zich onderscheiden om op te vallen in de massa. Door kwaliteitstransparantie te bieden bijvoorbeeld? Dat zou toch wat zijn.
6 reacties
Ha Frank, ja interessant misschien. Medisch specialisten op zo een site geen gek idee. Fysiotherapeuten staan op allerlei sites. Vaak humbug. Wie controleert de echte kwaliteit? Zie zorgzoekers van zorgverzekeraars. We kunnen alles, behandelen alles. Ik denk wel dat je zorgverlener moet zijn om te begrijpen. Die mond op mond reclame, heb ik wel wat mee…groet..
maarten kok
8 september 2016 / 19:14“Fysiotherapeuten staan op allerlei sites. Vaak humbug” geeft wel precies aan waarom een enkele site die alle informatie bundelt meerwaarde kan hebben. In theorie tenminste. Die site moet dan wel duidelijk maken dat “We kunnen alles, behandelen alles” geen realistisch beeld schetst van de totale populatie aan fysiotherapeuten. Want natuurlijk zijn niet alle fysiotherapeuten even goed in alle behandelingen die tot hun discipline behoren. (En vul voor “fysiotherapeuten” maar alle medische en paramedische disciplines in die je kunt bedenken.) Met andere woorden: de site moet een realistische kwaliteitsvergelijking gaan bieden. Een forse opdracht.
Frank van Wijck
8 september 2016 / 22:21Frank weer met zijn kwaliteitshysterie….
G K Mitrasing
8 september 2016 / 23:14En de prijs natuurlijk. En of het ziekenhuis waar deze specialist werkt nog budget heeft voor zijn behandelingen. En voor de Add on medicatie. En waar de patiënt zich moet vervoegen: bij het ziekenhuis van de medisch specialist, zo ja, welke locatie van dat ziekenhuis. Zo neen, welk ZBC waar deze specialist ook werkt.
En tot slot natuurlijk de uitkomsten van de behandelingen van die medisch specialist; termijn van 1 jaar, 3 jaar, 5 jaar en 10 jaar.
Garantie?
En hoe staat het met de selectieve contractering? De concentratie van de medisch specialistische zorg? Heeft de betrokken specialist uberhaupt wel een contract met de verzekeraar van de patiënt en zo ja met welke condities? Malus als de specialist de richtlijnen en standaarden volgt of een bonus als hij doet wat de verzekeraar graag heeft?
Tip voor Solvo: icoontje voor snelle screening van de specialisten; met of zonder iPad in de spreekkamer.
En wat gaan we doen met Kiesbeter en Zorgkaart en de CO index?
Je moet dus wel een Medisch Specialist zijn om in dit opzetje van Solvo te trappen.
anh jansen
8 september 2016 / 23:25@Glenn: Voor mij is het onbegrijpelijk hoe jij kunt spreken van “kwaliteitshysterie”. De patiënt wil gewoon weten: “Wat heb ik aan deze behandeling?”. Dat is een reële vraag. Maar dat je er hysterisch van zou worden als je er keer op keer geen antwoord op krijgt – of op de vraag hoe de kwaliteit van de ene behandelaar zich verhoudt tot die van de andere – begrijp ik dan weer wel.
Frank van Wijck
9 september 2016 / 09:04Onzin van FvW.
Je hebt als verzekerde helemaal niets aan kwaliteitsinformatie als de verzekeraar daar geen geld voor over heeft. En met de verzekeraar de Overheid zelf. Prijs en kwaliteit!
Daarom zegt E Schut ook dat al het gepraat en gekrijs over prijs en kwaliteitsinformatie in zijn gedachtenexperiment Zorgstelsel 2006
geen zin hebben. Niemand heeft belang bij vrijgifte van die informatie, behalve de verplicht verzekerden zelf. Daarom zal die het nimmer krijgen zolang dit gedachtenexperiment blijft. Zoals de Zweden het laten zien is totale transparantie wel degelijk mogelijk. Je moet er dan wel een werkbaar systeem voor hebben.
De enige iPad in de spreekkamer van de Medisch specialist is die van de verzekeraar; duidelijk spreken en in de camera kijken. Dubbelzijdige uitvoering; zowel het gedrag van de Medisch specialist als die van de patiënt moet worden gemonitord.
Ga eens langs bij E Schut. Of nog beter W vd Ven; die man kan nu vrijuit praten. Rob Scheerder had na zijn pensionering ook een heel scherpe opinie. Zijn inbreng wordt gemist.
anh jansen
9 september 2016 / 11:53