Van start-up naar scale-up

Ideeën voor e-health-toepassingen zijn er te over. Sommige leiden tot een start-up. Maar doorgroeien naar een ‘scale-up’ komt zelden voor. Apotheker Pit Janssen lijkt daar met MedApp wel in te slagen.

Tekst: Martijn Reinink | Beeld: De Beeldredaktie/Bart van Overbeeke

 

Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit blijkt dat het aantal scale-ups in Nederland voor het eerst sinds 2008 weer stijgt. De meeste van deze snelgroeiende bedrijven komen uit de groot- en detailhandel. De zorgsector scoort niet zo hoog. Als het gaat om e-health-toepassingen, dan is de ‘scale-up-oogst’ helemaal mager, ondanks de vele ideeën en start-ups.

SkinVision, de app waarmee gebruikers hun moedervlekken kunnen laten controleren, is een van de weinige succesvolle uitzonderingen. Een andere Nederlandse applicatie die hard op weg is om aan de ‘scale-up-criteria’ te voldoen, is MedApp. “We helpen patiënten grip te krijgen op hun medicatiegebruik”, zegt medeoprichter en apotheker Pit Janssen (28). “Er zijn verscheidene apps die zich op therapietrouw richten, maar MedApp heeft meerdere functies, zoals een volledig overzicht van het medicatiegebruik, slimme medicijnwekkers, een scanfunctie en een herhaalfunctie. We onderscheiden ons door patiënten en zorgverleners te verbinden. Zorgverleners krijgen met MedApp inzicht in het innamegedrag van hun patiënten.”

Beste reclame

In december 2014 startten Janssen en zijn middelbareschoolvriend en computer scientist Edwin Hermkens met een demo. Sindsdien is het hard gegaan. “We hebben de 100.000 downloads in het vizier”, zegt Janssen. “Van alle gebruikers zijn er 25.000 dagelijks actief.” De ondernemers verdienen overigens niets aan dat gebruik. “De app is gratis te downloaden. Ons verdienmodel is geënt op de professional: ziekenhuizen en apotheken betalen voor de service.”

De gebruikers zijn wel de beste reclame die zij zich kunnen wensen, geeft Janssen aan. “Patiënten confronteren hun zorgverleners met MedApp. Dat werkt beter dan dat ik naar apothekers en ziekenhuizen ga om te vertellen hoe geweldig ons platform is. Inmiddels hebben we een aantal grote klanten, waaronder apotheken, het Radboud UMC en het Epilepsiefonds, waarvoor we een speciale module hebben gebouwd. We draaien met deze bestaande klanten nog niet break-even en financieren de groei gedeeltelijk met durfkapitaal om de snelheid erin te houden.”

Kan altijd beter

Vorig jaar is Janssen gestopt met zijn werk in de openbare apotheek. “Het is enorm tijdsintensief om MedApp van de grond te krijgen. Men denkt weleens dat we met z’n tweeën op een zolderkamertje zitten te knutselen, maar we hebben inmiddels honderdduizenden euro’s geïnvesteerd
en we rennen met 45 man rond in het Innovation Lab in Eindhoven. Een platform is nooit af. Er zijn altijd voortschrijdende inzichten. Het kan altijd beter.”

Volledige focus is volgens Janssen een vereiste om van start-up naar scale-up door te groeien. “Er zijn echt goede e-health-concepten op de markt, maar er wordt mijns inziens te weinig ‘doorgetrapt’. Ik vind het positief dat start-ups uit de koker van zorgprofessionals komen; zij hebben de kennis en de inzichten. Maar ze hebben óók hun eigen werk. Het is niet hun core business, ze zijn er niet afhankelijk van. Als het bij ons niet lukt, zou dat verschrikkelijk zijn. Het móet een succes worden. Met die drive ga je vooruit en word je creatiever.”

Wat is een scale-up?

Een scale-up is een bedrijf dat gedurende een periode van drie jaar een groei van meer dan 20 procent per jaar realiseert in werknemers en/of omzet. Aan het begin van de periode moet een bedrijf tien of meer medewerkers hebben en/of een omzet van minstens vijf miljoen.

 

Delen