Vanuit de stoel naar de spa

Samen met zijn dochter, die schoonheidsspecialiste is, biedt tandarts George Muller patiënten de mogelijkheid een tandartsbezoek te combineren met een wellnessbehandeling.

Tekst: Martijn Reinink | Beeld: De Beeldredaktie/Ruud Ploeg

“Eerst naar de mondhygiëniste, dan naar de tandarts voor de periodieke controle en vervolgens naar boven, waar een kop thee of cappuccino klaarstaat en een ontspannen massage of gezichtsbehandeling wacht.” Zo beschrijft tandarts George Muller (58) het ‘Priôme Dental Spa-arrangement’. Klanten die voor deze combinatie kiezen, krijgen 15 euro korting op de wellnessbehandeling.

Jarenlang heeft Muller met dit plan rondgelopen. “Sommige mensen beschouwen een bezoek aan de tandarts als iets onaangenaams. Ik wilde dat gevoel wegnemen door er iets aan toe te voegen wat juist heel aangenaam is. Als je daarmee afsluit, is dat wat je onthoudt.” In 2010 doet zich de mogelijkheid voor om dat plan werkelijkheid te maken. Zijn praktijk in het Overijsselse Zwartsluis – waar Muller in 1989 is gestart met één kamer en één assistente – is te klein geworden.

‘Ik schat dat nu zo’n 10 procent van de patiënten voor het Priôme Dental Spa-arrangement’ kiest

In hetzelfde dorp laat de tandarts een pand ontwerpen en bouwen dat aan al zijn eisen voldoet: het is ruim, het is open én het heeft een verdieping waar de schoonheidssalon kan worden gevestigd. Zijn dochter Carine is dan al enige tijd als allround schoonheidsspecialiste werkzaam. “Het leek me fantastisch om dit samen te doen, maar het was ook wel spannend. Als je zakelijk botst, wil je niet dat dat van invloed is op de familiaire band. We hebben alles heel goed doorgesproken, extern advies ingewonnen, de valkuilen in kaart gebracht, goede afspraken gemaakt en de risico’s in eerste instantie beperkt. Zo is Carine eerst als werknemer in dienst gekomen, maar hebben we wel meteen een bv opgericht, zodat ze op termijn makkelijk mede-eigenaar zou kunnen worden.” En dat is ze inmiddels, sinds een jaar. Muller geniet van de samenwerking. “Carines enthousiasme is aanstekelijk. Dat heeft ze in alles: in haar advies naar klanten, maar ze brengt het ook over op het personeel en op mij.”

Geen stress- maar relaxervaring

Op papier zijn het twee zelfstandige bedrijven: schoonheidsinstituut Joy & Health en de tandartspraktijk. Beide hebben eigen bestaansrecht, maar daarnaast treden ze dus gezamenlijk naar buiten als Priôme Dental Spa. “Het is zeker niet voor iedereen weggelegd, maar het aantal patiënten dat een arrangement boekt, groeit gestaag. Ik schat dat nu zo’n 10 procent van de patiënten hiervoor kiest.” De tandarts noemt als voorbeeld een moeder die voorheen met haar drie kinderen kwam voor de periodieke controles. “Voor haar was dat altijd stressen. Nu maakt ze voor zichzelf een aparte afspraak en is het tandartsbezoek geen stress- maar een relaxervaring.”

Het is niet zo, benadrukt Muller, dat hij patiënten in de tandartsstoel aanraadt om een arrangement te nemen. “Vanuit de praktijk doen we niets aan acquisitie. Vanuit het schoonheidsinstituut maken we wel reclame voor de arrangementen, bijvoorbeeld via Facebook en bij een Ladies Night in de bioscoop. Maar de beste reclame is mond-tot-mondreclame.”

Intussen heeft het concept ook de interesse gewekt van collega-tandartsen uit andere delen van het land. Muller wil er nog niet te veel over kwijt, maar geeft wel aan ‘de intentie te hebben om Priôme Dental Spa uit te breiden, mogelijk in de vorm van franchising.’ “Ik denk dat er onder patiënten in grote steden en in het westen nog meer belangstelling voor de combinatie tandarts/wellness zal zijn dan hier.”

Delen