Verandering

Verandering is momenteel de enige constante. Ontwikkelingen in de maatschappij gaan razendsnel en hebben een grote impact. Neem nou het steeds groter wordende nijpende probleem van het personeelstekort. In vele branches is het tekort aan arbeidskrachten zo ingrijpend dat de dienstverlening op losse schroeven komt te staan. Niet alleen op Schiphol en bij de horeca loopt het vast. Ook huisartsen staan onder enorme druk en verpleegkundigen kunnen het werk niet of nauwelijks aan. Een vergelijkbare kwestie speelt ook bij dierenartsen. Praktijken krijgen hun bezetting niet rond, waardoor de 24/7-patiëntenzorg steeds meer een uitdaging wordt. Ook het toezicht op diergezondheid, voedselveiligheid en dierenwelzijn kampt met ernstige tekorten. Dit geeft zorg, veel zorg, in de richting van het leveren van kwaliteit die van ons verwacht wordt en waar wij voor willen staan als zorgprofessional.

‘Zorg op maat bieden én het beste uit jezelf halen’

Kennelijk moeten we naar een samenleving die op een andere, slimmere manier omgaat met de middelen die ter beschikking staan of in ontwikkeling zijn. Dat betekent dus dat we onze dienstverlening effectiever en efficiënter moeten gaan invullen om tegemoet te komen aan de behoefte. Dat betekent wellicht ook dat wij nóg risicogerichter aan het werk moeten. Automatiseren lijkt een noodzaak, maar kan ten koste gaan van belangrijk persoonlijk contact. Inzet van artificial intelligence kan bijdragen, maar lijkt nog niet breed van de grond te komen. In de toekomst zullen zorgprofessionals wellicht op deze manier enigszins ontzorgd kunnen worden, maar betekent dat ook dat zij zich nog steeds kunnen identificeren met die zorgprofessional die ooit dat diploma gehaald heeft of die eed heeft afgelegd? 

De zorg verandert, ook al gaat het langzaam. Zijn er onder ons goede ideeën die een bijdrage kunnen leveren aan een toekomst die zorg op maat kan bieden en de zorgprofessional tegelijkertijd de mogelijkheid geeft het beste uit zichzelf te halen? Laat het ons weten.

Delen