Volkswagen golf

Het is de vraag of de achtste generatie veel nieuws bijdraagt aan het ‘instituut’ VW Golf. 

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Volkswagen

Het is alweer acht jaar geleden dat de vorige VW Golf op de markt kwam. Deze ‘8’ borduurt voornamelijk voort op die zevende generatie. Op zich niet erg, ware het niet dat de ontwikkelingen in automotiveland steeds sneller gaan. En consumenten steeds veeleisender worden. Opvallend is dat de elektrische e-Golf niet wordt vervangen. Die taak krijgt de ID.3 (maar die is er nog niet).

Prijs vanaf € 25.995,- Bijtelling 22 procent

Voor de achtste Golf geldt wederom een gepeperd prijsniveau. Zesentwintig mille voor de allergoedkoopste (1,0 driecilinder, 66 kW/90 pk, echt básisuitrusting) is niet mals. De testauto is zo’n beetje de allerduurste Golf die valt te bedenken (1.5 e-TSI, Style 1st Edition). Prijs: bijna vijfenveertig mille. Zaken als een achteruitrijcamera of ‘keyless-go’ zitten er niet eens op; een aanfluiting gezien die prijs.

Onderhuids is de Golf nog steeds een prima auto: hij is opvallend stil, stuurt verfijnd, maar is wel íets te hard geveerd in de modus Comfort (en de Sportmodus is écht niet fijn). Die e-TSI-motor (110 kW/150 pk) is een moderne 1,5 liter viercilinder benzinemotor, met turbo, een ‘mild hybrid’ met cilinderuitschakeling, gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat. Hij is lekker soepel, krachtig genoeg en al die techniek levert met veel 100 km/u op cruisecontrol een brandstofverbruik op van 1 op 18,5. 

Netjes, maar niet spectaculair. De DSG-bak schakelt veelvuldig en soms niet helemaal lekker. De adaptieve cruisecontrol reageert vaak te laat op verkeer dat uit beeld verdwijnt. De combinatie stop/start en de automaat werkt wel voortreffelijk. 

Het dashboard is volledig digitaal en ziet er prachtig uit

De interieurruimte is net groot genoeg voor vier volwassenen en niet ruimer dan de vorige. De bagageruimte is met minimaal 381 liter in-houd evenmin ongewijzigd en normaal voor deze klasse. Zoals elke Golf, heeft ook deze helaas rechtsachter weer een dode hoek van jewelste. De testauto heeft uitstekende voorstoelen, maar jammergenoeg zijn die uitsluitend voorbehouden aan déze versie. 

Het dashboard is volledig digitaal en ziet er prachtig uit, maar gaandeweg kom ik erachter dat een en ander omslachtig werkt. Veel functies worden bediend via het centraal geplaatste display en het is onbegrijpelijk dat pal daaronder (onder meer) het audiovolume met druktoetsen wordt geregeld. Een ‘vergissing’ is snel gemaakt. Ook erger ik me aan de talloze overbodige meldingen, zoals de waarschuwing dat ik mijn handen aan het stuur moet houden: ik doe niet anders!

De spraakbediening van navigatie en telefoon doet veel, behalve wat ik vraag. Het navigatiesysteem is vergeleken met de vorige Golf twee stappen achteruit. Zo zijn er nog meer details waaraan ik me gaandeweg stoor.

Conclusie: deze Golf lijkt kunstmatig ‘gemoderniseerd’. Misschien is de basisversie een veel fijnere auto dan de peperdure testauto, maar zelfs die kale versie is flink aan de prijs. 

Delen