Volkswagen ID.3

De ID.3 is VW’s eerste volledig elektrische model. Maakt hij de hooggespannen verwachtingen waar?

Tekst: Bart van den Acker | Beeld Volkswagen

Volkswagen pretendeert dat de ID.3 de belangrijkste nieuwe auto van het merk is, na de ‘kever’ en de Golf. De ID.3 heeft het formaat van een Golf, de binnenruimte van een Passat en de draaicirkel van een Up. Dat laatste komt vooral omdat de elektromotor tussen de achterwielen ligt. De voorwielen kunnen daardoor bijna dwars onder de auto staan. De besturing zelf is erg prettig en nauwkeurig. Hij is aardig comfortabel geveerd en rijdt op zich best fijn. 

Prijs vanaf € 30.479,- Bijtelling 12 procent

Vier volwassenen kunnen er prima in zitten. De vlakke vloer maakt zelfs voor een passagier midden op de achterbank het leven heel draaglijk. Het zitcomfort is niet bijzonder. De bagageruimte meet 385 liter, vergelijkbaar met een Golf. Jammer dat er geen handige opbergplek is voor de laadkabel, in het front is helemaal geen ruimte. 

Het hele interieur vind ik wat ‘plastic’ overkomen. Pal achter het stuur zit een klein beeldscherm met alleen de hoogstnoodzakelijke informatie. In het midden zit een groter scherm voor onder meer de navigatie. Een simpel gegeven als de kilometerstand zie je alleen even als je de auto uitschakelt; ik wil gewoon een kilometer- en dagteller.

Zo zijn er meer kleine irritaties. De spraakgestuurde bediening van telefoon en navigatie werkt rampzalig slecht. Beter gezegd: niet. Het meest ergerlijk is de cruisecontrol. Die gebruik ik consequent, vooral met 100 km/u op de snelweg. Het systeem reageert echter ook zelfstandig op snelheidsaanduidingen.

‘De binnenruimte van een Passat, de draaicirkel van een Up’

Vaak gelden die borden niet voor mij, hij ‘ziet’ zelfs borden die er niet staan en remt dan automatisch af. Nog gekker: hij ziet soms borden met 130 en accelereert dan zelfstandig, ook al is die snelheid niet toegestaan. Nee, niet de auto, maar ik bepaal hoe hard ik rij. Zeer hinderlijk.

De ID.3 heeft een 58 kWh accu en een motor met 150 kW/204 pk. Dat is vermogen te over. Er volgen nog versies met zowel een kleinere als grotere accu en een sterkere en minder krachtige motor. 

Het is op het beeldscherm even zoeken voordat ik een verbruiksmeting vind, waarbij opvalt dat ik die niet op ‘0’ kan zetten. Er is ook een verbruik ‘vanaf opladen’, dus húp, aan de stekker! Ik kom aan een gemiddeld stroomverbruik, combi stad/snelweg, van rond de 18 kWh/100 km: meer dan verwacht. Met de 58 kWh accu kom ik dan zo’n 325 kilometer ver, waar de WLTP-opgave 424 km is; een flink verschil. Met deze actieradius is te leven, maar de ID.3 is hiermee niet de best-scorende elektrische auto. Daarbij kan hij wel behoorlijk snel laden, tot wel 100 kW aan de snellader, mits die natuurlijk ook die capaciteit heeft. 

Conclusie: revolutionair is de ID.3 niet, maar wel een goed doordachte elektrische auto, volgens de huidige stand van de techniek op dat gebied. Ongetwijfeld wordt het een bestseller, ‘in het spoor van de Golf’. 

Delen