Volvo S60

De nieuwe Volvo S60 vertoont veel overeenkomsten met andere recente modellen van dit merk. 

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Volvo en Kia

De nieuwe S60 is de eerste Volvo die niet leverbaar is met een dieselmotor; hij kent alleen de 2,0 liter benzinemotor in twee specificaties. Plug-in hybrideversies komen er wel aan. Feit is ook dat dit de allereerste Volvo is die in de Verenigde Staten wordt gebouwd. Ondanks zijn Amerikaanse herkomst, is de S60 echter tot in zijn ventieldoppen onmiskenbaar een Volvo. 

Prijs vanaf € 44.995,- Bijtelling 22 procent

Het is een vierdeurs sedan ruim boven de middenklasse, een autocategorie waarin Volvo traditioneel thuishoort. Het is alleen vreemd dat er maar één uitvoering is: de sportief bedoelde R-Design. Maar ondanks een setje (te) stugge veren en schokdempers is het allesbehalve een ‘sportwagen’. Persoonlijk zou ik een volledig op comfort afgestemd onderstel en een lekker rijke uitrusting, ‘Inscription’ in Volvo-taal, veel meer waarderen. Dat past beter bij de auto én zijn potentiële kopers.

Stap in de S60 en het is moeilijk raden in welk Volvo-type u zit: zó sterk komt het hele interieur overeen met andere recente modellen. Ook de S60 kent een volledig digitaal instrumentarium en een groot centraal display met het verfijnde Sensus-systeem (onder meer zeer goede navigatie). De afwerking is tóp en uiteraard bevinden zich voorin twee uitstekende, veelzijdig verstelbare voorstoelen.

Er komen plug-in hybrides

Achter in de S60 is het vrijwel even goed toeven: de auto heeft een prettig zittende achterbank met meer dan genoeg ruimte voor twee volwassenen. In- en uitstappen vereist wel vrij diep bukken vanwege de aflopende daklijn. Vindt u dat een nadeel? Kies dan voor de in hoge mate identieke V60. De inhoud van de bagageruimte is met zijn 442 liter heel behoorlijk, er zijn wat handige haken maar verder geen slimme details. De achterbank is helaas niet neer te klappen.

Ik reed de S60 met de sterkste (184 kW/250 pk) benzinemotor. Met de minst sterke (140 kW/190 pk) zou ik beslist ook dik tevreden zijn geweest. Elke S60 heeft standaard een erg prettige achttraps-automaat die een enkele keer wat traag reageert. Ik kies consequent voor de ‘Eco’ rijmodus, maar het is gewoon niet handig dat ik die voorkeur na elke start opnieuw moet instellen. Of die rijmodus nou echt zoveel invloed heeft op het verbruik betwijfel ik, maar ik scoorde een voor deze klasse heel keurig praktijkverbruik van 1 op 13,2. Daarbij heb ik wel veelvuldig gebruikgemaakt van de adaptieve 

cruisecontrol. ‘Pilot Assist’, een variant voor in het stadsverkeer, is voor het Nederlandse verkeer echt veel te traag. En oh ja: uiteraard biedt elke S60 standaard het meest uitgebreide pakket actieve en passieve veiligheidsmaatregelen dat ik me kan indenken. 

Conclusie: de S60 is een waardige opvolger van het eerdere model met die naam. Het stugge ‘sportonderstel’ slaat de plank mis. Verder biedt de S60 voor mij alles voor een moderne Volvo: een fijne, veilige, goede auto voor een verantwoorde prijs.

Delen