Volvo XC40 Recharge P8

De komende jaren komt Volvo met een complete lijn elektrische auto’s. De XC40 Recharge P8 is de eerste.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Volvo

De XC40 Recharge P8 is uiterlijk vrijwel niet te onderscheiden van elke andere XC40. Het goede is natuurlijk: hij is direct herkenbaar als Volvo. Hij gaat ook ‘op in de massa’, want de gewone XC40 verkoopt al een paar jaar uitstekend. Nadeel is dat niemand direct ziet dat u heeft gekozen voor een elektrische auto.

Prijs vanaf € 55.495,- Bijtelling 12% over € 40.000, 22% alles daarboven

Toch is er méér anders dan misschien wordt gedacht. Daarvoor moet u hem eigenlijk van onderen zien. Deze Recharge P8-versie maakt gebruik van een compleet nieuw ontwikkeld platform, waarop ook de te verwachten volgende elektrische Volvo’s zijn gebaseerd. Het hele batterijenpakket en de elektromotoren zijn in dit platform opgenomen en uitstekend beschermd tegen beschadiging bij zware aanrijdingen vanuit elke richting. Het is wel een Vólvo natuurlijk, dus passieve veiligheid heeft hoge prioriteit.

De accu heeft een capaciteit van 75 kWh, flink dus. Ik reed de Volvo onder heel wisselende omstandigheden. Het stroomverbruik varieerde van 22 tot wel 28 kWh/100 km. De WLTP-opgave van de actie-radius is een heel optimistische 418 km. Deel 75 kWh door het verbruik en het is duidelijk dat de praktijk tussen 270 en 340 kilometer uitkomt. Aan de snellader kan hij wel 150W laden; van 0 naar 80 procent gaat in 40 minuten. Het goede van deze elektrische versie is dat hij vanaf de eerste seconde zo ‘Volvo-vertrouwd’ is.

‘Zeer geslaagde eerste versie van volledig elektrische Volvo’

Pluspunten: een prachtig, geheel digitaal dashboard, uitstekende stoelen, lekker veel ruimte, de bagageruimte is ook groot genoeg (minimaal 413 liter) met een extra vak onder de motorkap. Hij stuurt fijn en is uiteraard heel stil, er is ook geen windgeruis of ander geluid hoorbaar. De adaptieve cruisecontrol werkt ook in deze Volvo fijner dan bij enig ander merk. De afstemming van het onderstel zou van mij wat zachter mogen, met name op korte oneffenheden, maar dat is bij de gewone XC40 ook het geval.

Voorlopig is deze Recharge P8 er maar in één versie. Ik heb echt nergens 300 kW/408 pk aan vermogen voor nodig. Dat wordt geleverd door twee elektromotoren van elk 150 kW, wat tevens inhoudt dat deze versie vierwielaandrijving heeft. Laat één zo’n motor weg, daaraan heb ik nog steeds genoeg. Dat scheelt gewicht en de catalogusprijs komt een stuk lager uit. Zulke varianten zijn op komst. De XC40 Recharge P8 mag wel 1.500 kilo trekken.

Een bestemming in het navigatiesysteem aangeven kan met spraakbediening en dat werkt erg goed. Het systeem toont niet alleen de afstand en de verwachte aankomsttijd, maar ook hoeveel procent accucapaciteit ik op de bestemming over heb. De navigatie werkt trouwens op Google Maps: uitstekend en actueel.

Conclusie: de eerste volledig elektrische Volvo is zeer geslaagd. Het wachten is nu op eenvoudiger en scherper geprijsde versies van deze XC40 Recharge P8 en natuurlijk op volgende elektrische modellen. 

Delen