Voorbij ‘als’

“Als alle andere ziekenhuizen TeleCheck-AF toepassen is een besparing van 24 miljoen euro aan zorgkosten mogelijk, zo becijferden het MUMC+ en VGZ.” Een interessante zin is dat, uit het nieuwsbericht over het monitoren op afstand bij hartritmestoornis.

Het interessante hiervan zit in het gebruik van het woordje ‘als’. In hetzelfde bericht lezen we immers ook dat het op afstand monitoren van hartritmestoornis de experimentele fase voorbij is. Er zijn afspraken over volledige vergoeding tussen zorgverzekeraar VGZ en het MUMC+, het ziekenhuis waarin de cardiologen de app TeleCheck-AF ontwikkelden, waarmee het hartritme in een teleconsult kan worden gemeten. En de Nederlandse Zorgautoriteit heeft er een prestatiebeschikking voor geschreven, op basis waarvan andere ziekenhuizen en zorgverzekeraars de vergoedingsafspraken voor deze zorg kunnen overnemen.

‘TeleCheck-AF: bij uitstek een voorbeeld van zinnige zorg’

De ervaringen uit het MUMC+ maken de voordelen van de gekozen aanpak glashelder. Al 1.400 patiënten maken er gebruik van. Het aantal ECG’s en holteronderzoeken per zorgtraject nam hierdoor substantieel af en fysieke afspraken in het ziekenhuis werden vervangen door teleconsulten.

Dan hoeft er dus geen ruimte meer voor ‘als’ over te blijven. Het is bij uitstek een voorbeeld van zinnige zorg.

Delen