Waarnemen zonder administratieve rompslomp

Om de administratie voor waarnemers eenvoudiger te regelen, sloegen huisarts Bas Moorthaemer en aios medische microbiologie Julian Machiels de handen ineen. Het resultaat: waarneming.net.

Tekst: Martijn Reinink | Beeld: De Beeldredaktie/Marcel Krijgsman

Vorig jaar rondde Bas Moorthaemer (47, rechts op de foto) zijn huisartsopleiding af en ging hij aan de slag als waarnemer. Geconfronteerd met alle administratie die daarbij komt kijken, kwam bij hem algauw de gedachte op dat dit allemaal ‘een stuk efficiënter zou moeten kunnen’. “In eerste instantie wilde ik iets voor mezelf maken om tijd te besparen”, zegt Moorthaemer. “Ik ben wat gaan programmeren en liet dat wat ik had gemaakt aan Julian zien.”

Moorthaemer en Julian Machiels (30) kennen elkaar van de geneeskundestudie. Ze delen een passie voor ondernemen én voor ICT. Moorthaemer heeft naast geneeskunde een opleiding aan de Technische Universiteit afgerond én gewerkt als lean-consultant. Machiels bouwde als kind al websites. “We zijn wel een beetje nerds”, zegt die laatste met een lach. “Wat Bas me liet zien, was nog basic, zonder opmaak, maar het functioneerde heel goed en ik dacht direct: dit zou álle waarnemers enorm veel administratietijd kunnen schelen.” 

Samen halen ze ‘de bugs eruit’, voegen ze ‘extra functionaliteit toe’ en bouwen ze er ‘een grafische schil’ omheen. “Binnen zes weken stond de website helemaal”, zegt Machiels. “Half december zijn we live gegaan.” 

De website is geen marktplaats waar vraag en aanbod bij elkaar worden gebracht. “Onze tool komt van pas op het moment dat waarnemers en praktijken elkaar hebben gevonden”, legt Moorthaemer uit. “Dan voer je als waarnemer in welke dagen en uren je voor welke praktijk gaat werken. De software haalt alle praktijkgegevens uit de KvK-
database, berekent de reistijd en plaatst de afspraak in de agenda op je telefoon. Er is zelfs de mogelijkheid om de wekker op je telefoon daaraan te koppelen. Daarnaast genereer je met één klik een juridisch correct contract, conform LHV-modelovereenkomst en goedgekeurd door de belastingdienst, dat je verstuurt naar de opdrachtgever.” 

‘Onze tool komt van pas op het moment dat waarnemers en praktijken elkaar hebben gevonden’

Machiels vult aan: “Als de opdrachtgever ook bij ons is aangesloten, kun je het contract elektronisch laten ondertekenen. En de praktijkhouder heeft direct alle gegevens van de waarnemer in zijn systeem staan.”

De tool helpt eveneens bij de facturering. Machiels: “Gewerkte uren worden automatisch bijgehouden en met een druk op de knop maak je een factuur, inclusief reiskosten. In een overzicht zie je welke facturen zijn verstuurd én of ze zijn betaald. En ook alle info die nodig is voor de belastingopgave – omzet, gewerkte uren, gereden kilometers – haal je eenvoudig uit de tool.” 

Tien minuten

Dat dit alles veel administratietijd scheelt, kan Moorthaemer inmiddels uit ervaring zeggen. “Voorheen was ik soms wel een paar uur per week kwijt aan administratie. Nu 10 minuten per maand.” 

Op het moment van spreken heeft waarneming.net zo’n 140 gebruikers. Een account aanmaken is gratis. Of dat zo blijft? “Het kost ons best veel tijd, dus we zoeken nu wel naar een verdienmodel”, geeft Machiels aan. “Misschien dat praktijkhouders de kosten willen dekken of dat we iets kunnen doen met sponsoring of advertenties, maar het is de bedoeling dat het gebruik voor waarnemers gratis blijft. En de data van gebruikers wordt zeker niet gebruikt om geld te verdienen.” 

Delen