Wantrouwen

De zomerperiode is weer in zicht. Daarmee staan we voor de uitdaging dat ook de verdeling van de vakantieweken over de zomer gemaakt moet worden. Een uitdaging, omdat er meer collega’s dan vakantieweken zijn. En de een onderhandelt slimmer dan de ander. De eerste reflex bij ons was om extra afspraken te maken en alles goed te registreren, zodat de verdeling eerlijk gaat, maar daar kwamen we niet uit. Waar waren we eigenlijk mee bezig? Dus hebben we met vertrouwen in elkaar een dialoog gevoerd over geven en nemen. Het was nog nooit zo snel geregeld.

Uit recent onderzoek van VvAA blijkt dat het merendeel van de zorgverleners geen vertrouwen ervaart van zorgverzekeraars en beleidsmakers. Dit gebrek aan vertrouwen vertaalt zich in extra regels, meer afvinklijsten en administratie. Oplossingsgericht en betrokken als zorgverleners zijn, tuigen we zelf oplossingen op met projecten en extra richtlijnen om aan te tonen dat wij als zorgverleners echt wel goed bezig zijn. Dat vertaalt zich echter niet in aantoonbaar betere zorg en de administratie- en regeldruk is ook niet afgenomen. Daarnaast was het aantal fraudegevallen al klein en is hierdoor ook niet verminderd. 

‘Gebrek aan vertrouwen vertaalt zich in extra regels’

De uitstroom van zorgprofessionals is groot, omdat het ze onmogelijk gemaakt wordt om bevlogen hun werk te doen. Opnieuw vraag ik me af: waar zijn we mee bezig? Zorgverleners willen óók dat de zorg goed, doelmatig en toegankelijk blijft. Maar wel met behoud van professionele autonomie, werkplezier én wederzijds vertrouwen.

VvAA vindt het gebrek aan vertrouwen zorgelijk en wil, als beroepsoverstijgend collectief, het initiatief nemen om het gesprek te faciliteren met beroepsorganisaties, zorgverzekeraars en beleidsmakers over oplossingsrichtingen die bijdragen aan het herstellen van vertrouwen. Zodat zorgverleners niet alleen van hun vakantie kunnen genieten, maar ook weer van hun werk.

raymonda.romberg@vvaa.nl

Delen