Welk tablet wordt cool?

Deze zomer kocht ik een nieuwe tabletcomputer. En wat gebeurt er? Alle grote elektronicaconcerns kwamen kort daarna met nieuwe tablets. Apple bracht een mini-iPad uit. Duur, maar in een edele behuizing. Samsung en Sony deden ook vrolijk mee. En zelfs Microsoft heeft nu een tablet geïntroduceerd: de Surface.

Voor mij is het allemaal te laat, maar wie straks een kerstcadeautje zoekt, heeft keuze te over. Zo veel keuze dat het lastig wordt. Wat moet je kopen om straks cool te zijn? Kies je verkeerd, dan loop je voor gek.

Voor hekkensluiter Microsoft is het lastig om nog hip te worden. Het bedrijf geeft vijf keer zoveel aan ontwikkeling uit als Apple, maar dat is geen garantie voor succes. Hekkensluiters kunnen het veiligst een nichemarkt zoeken die speciale technische eisen stelt. Een all-weather-tablet bijvoorbeeld, of een scherm dat je ook op het strand kunt lezen. Microsofts Surface heeft een hoesje dat verandert in een toetsenbord als je het openklapt. Een tablet dus voor veeltypers, die een laptop net te veel van het goede vinden.

Voor echte vernieuwing moeten de ramen open

Een fabrikant die geen genoegen neemt met zo’n klein deel van de markt, moet de tablet opnieuw uitvinden. Dat wil zeggen: technieken op een heel nieuwe manier met elkaar combineren. Dat deed Apple elf jaar geleden toen het de iPod bedacht. Er bestonden al veel mp3-spelers, maar een heel nieuwe manier van bedienen en extra functies maakten de iPod tot de best verkochte mp3-speler ter wereld.

Maar daarvoor heb je ontwerpers nodig die verrassende combinaties verzinnen. Experts in innovatie weten hoe je dat stimuleert: een open bedrijfscultuur met veel menging, geworteld in verschillende culturen. Voor echte vernieuwing moeten de ramen open. Microsoft zetelt in Redmond, een klein stadje in een uithoek van de VS. Ontwerpers komen daar alleen collega’s tegen. Apple zit dicht bij de grote metropolen van Californië. Het is niet moeilijk te raden welke tablet cool wordt.

Delen