Woorden in de mond leggen

Van de 283 zorgmedewerkers die de poll van Tijdschrift voor Verzorgenden invulden, zegt maar liefst driekwart zorg op afstand met behulp van een beeldscherm geen goede zaak te vinden. Het gaat ten koste van het werkplezier, het is weer een manier van zorgmanagers om kosten te besparen en het is iets wat de cliënt helemaal niet wil. Die heeft liever persoonlijk contact dan via een beeldscherm.

Ik vraag mij af of de medewerkers hier niet een beetje te gemakkelijk als de woordvoerders van de cliënten optreden. Zorgaanbieder Philadelphia doet sinds ruim een jaar ervaring op met Digicontact, een beeldtelefoonproject voor cliënten die ambulant begeleiding ontvangen. En wat blijkt? Na aanvankelijke scepsis beginnen cliënten de positieve kanten hiervan in te zien. De begeleider staat niet meer op de stoep op een moment dat het de cliënt eigenlijk niet uitkomt, maar de cliënt kan zelf contact leggen op het moment dat hij een concrete vraag heeft. Hij moet erin gecoacht worden om dit te doen, maar dan doet hij het wel. En omdat de begeleider op afstand is, is hij niet in staat om ter plaatste problemen voor de cliënt op te lossen, maar juist wel om op afstand hulp te bieden die de cliënt in staat stelt om zelf zijn weg te vinden in het leven. Dit vergroot de zelfredzaamheid van de cliënt en geeft hem het zelfvertrouwen om stappen te zetten naar een zelfstandiger leven.

Met andere woorden: zorg op afstand zet de zorgmedewerker op afstand en maakt diens rol minder belangrijk. Dat je als zorgmedewerker niet blij bent met zo’n verandering, is menselijk. Iedereen wil belangrijk gevonden worden. Maar gebruik het niet als argument om te zeggen dat je je cliënten tekort doet.

Delen