Worst

Is het u gelukt om een goede keuze te maken tussen alle aanbiedingen van de zorgpolissen in december? Ik heb de reclames van de diverse verzekeraars ervaren als een soort prijzenslag. Kwaliteit van zorg speelde nauwelijks een rol in de communicatie en de discussie over toegankelijkheid betrof slechts de ziekenhuizen.

In de dagelijkse praktijk van de eerste lijn gaat alles behoorlijk anders uitpakken en mij bekruipt het gevoel dat veel gebruikers van zorg de beperkingen van hun goedkope polis pas gaan ervaren bij gebruik.

Vele apotheken hebben bedankt voor contracten met verzekeraars die buiten hun kerngebied liggen en met name als het gaat om voeding, incontinentiemateriaal of verbandmiddelen. In andere gevallen koos de inkoper van de verzekeraar voor een internetbedrijf. Bij een andere goedkope polis is volledige dekking van de farmaceutische zorg alleen geregeld bij geselecteerde apotheken en krijgt de patiënt bij de vertrouwde apotheek slechts een deel vergoed.

In december zal blijken of goedkoop in veel gevallen weer eens duurkoop was

De verzekerde weet van niets en het is maar de vraag hoe mensen hun weg moeten vinden naar zorg die vergoed wordt. Veel gebruikers van zorg zijn 80+ en ik heb al velen van hen de beperkingen van hun goedkope polis mogen uitleggen.

De verzekeraar kan zijn gang gaan tot december 2014, want tot die tijd kan de verzekerde geen kant op en dan zal blijken of goedkoop in veel gevallen weer eens duurkoop is.

Mijn vader van 90 jaar was vroeger ambachtelijk banketbakker en hij waarschuwde mij toen al voor de kwaliteit van het goedkopere fabrieksgebak van een warenhuis. Nu deze zelfde leverancier is begonnen om naast worst ook notarisaktes en zorgpolissen te verkopen, is het maar te hopen dat de waarschuwing van destijds over het banket niet gaat gelden voor nog belangrijker zaken, zoals hypotheken en gezondheidszorg.

Gelukkig houden verzekeraars als ONVZ en VvAA de keuzevrijheid, kwaliteit en toegankelijkheid hoog in het vaandel.

 

 

Delen