Ziekenfonds was goedkoper
Als de huidige basisverzekering de volledige dekking van het ziekenfonds (2005) zou bieden, zouden consumenten dit jaar ruim drie tot vijf keer zoveel premie betalen als voor het vroegere ziekenfonds. Dit blijkt uit berekeningen van vergelijkingssite independer.nl.
Het ziekenfonds en de particuliere ziektekostenverzekeringen verdwenen in 2006. Daarvoor in de plaats kwam de verplichte basisverzekering met vrijwillige aanvullende verzekering. In 2005 betaalden ziekenfondsverzekerden bij de destijds goedkoopste verzekeraar (Anderzorg) € 19,95 per maand aan nominale premie. De voordeligste basisverzekering (Unive) kost consumenten dit jaar € 92,50 per maand (nominale premie). Dat is dus bijna 5 keer zoveel. En de dekking is minder dan in het laatste jaar ziekenfonds (2005). Rollator, gehoorapparaat en anticonceptiepil waren in het ziekenfonds gedekt, in de huidige basisverzekering niet meer.
Verzekerden betaalden in 2005 via hun salaris 8 procent voor het ziekenfonds, bestaande uit 1,5 procent premie (werknemersdeel) en 6,5 procent werkgeversdeel. In 2013 bestaat alleen nog het werkgeversdeel, maar dat bedraagt met 7,85 procent nu ook bijna 8 procent.
1 reactie
Het nog erger. Een van de schandalen uit de ziekenfondstijd en een van de redenen waarom het ziekenfondssysteem in Nederland is spaakgelopen was het afromen van de premies door de uitvoerende ziekenfondsen; die hielden ieder jaar meer en meer ziekenfondspremies achter en besteedden dat niet aan de zorg.
Er is geen verschil met de huidige situatie in die zin; de private verzekeraars blijven, na aftrek van eigen onkosten (geen Balkenende Norm voor bestuurders en werknemers van zorgverzekeraars in dit land!), geld achterhouden. Geld dat verplicht is afgedragen om er zorg voor in te kopen.
En ook nu hebben deze bedrijven dezelfde smoes: dat is bestemd voor slechte tijden.
Grap is natuurlijk dat de voormalige ziekenfondsen gelijk zijn aan de huidige private zorgverzekeraars.
Waarom de OESO tot 2x toe is gekomen met het advies aan Regeringen van landen die hun zorgstelsel willen hervormen om dat te doen als NHS/Scandinavisch systeemmodel mag nu duidelijk zijn.
En het scheelt invoering of dreiging met een MacroBeheersingsInstrument of het afsluiten van ‘convenanten” en ‘akkoorden” om het MBI te voorkomen.
Vergeet niet de reden van invoering van het huidige systeemmodel Zorgstelsel 2006: concurrentie en marktwerking tussen TUSSEN zorgverzekeraars die moesten strijden om de gunst van de verplicht verzekerden; beste kwaliteit zorg tegen de beste prijs! Alles op tafel opdat de verzekerden konden kiezen!
En nu? Commissie Baarsma wil een wettelijk verbod op overschrijding budgetten door verzekeraars en daarmee gelijktijdig een wettelijke plicht voor zorgaanbieders voor het leveren van gratis zorg, de doorleverplicht, als het budget is opgemaakt.
En afschaffing artikel 13 Zvw. Zonder contract kan een zorgaanbieder direct sluiten.
En de NZa wil deze adviezen doorvoeren!
Prima van Achmea, als eigenaar van Independer, om zo openlijk te laten zien dat zij de zorg duurder heeft gemaakt. Onnodig.
De uitdaging aan de PvdA is nu om de poot tav de zorg stijf te houden om tenminste 1 programmapunt uit het partij programma waar te maken.
ANH Jansen
9 oktober 2012 / 18:56