De kracht van de klik

Een van de wonderlijkste fenomenen in de spreekkamer is de klik. U kent dat gevoel ongetwijfeld. Het is bijna alsof u een onzichtbaar lijntje heeft met de patiënt. Het consult verloopt bijna moeiteloos en sorteert bovendien nog het gewenste effect ook. Dit zijn momenten om energie van te krijgen. Momenten waarop het gras groener is, de lucht dieper blauw kleurt en het kraanwater opvallend veel op bronwater lijkt.

De onverbiddelijke consequentie is dat u ook het tegenovergestelde kent. De patiënt waarbij elke vraag in het verkeerde keelgat lijkt te schieten en elk woord dat u zegt aan een eigen leven begint. Irritatie en andere vervelende gevoelens liggen al snel op de loer. Gelukkig gebeurt dit bij slechts een klein aantal patiënten, net zoals die heerlijke klik. Ook die komt niet al te vaak vanzelf voor. Bij verreweg de grootste groep patiënten is er ‘gewoon’ een goed contact. Niets meer, niets minder.

Eigenlijk is dat wonderlijk. Klik is voor een deel niet anders dan het delen van dezelfde communicatiestijl. U gebruikt dezelfde vocabulaire, kiest daarvoor dezelfde structuur. Dat is een weldadig gevoel van thuiskomen dat niet van toeval afhankelijk hoeft te zijn. Op het moment dat u en uw patiënt elkaar een hand geven is er nog steeds sprake van een toevalsfactor of de klik zal gebeuren of niet.

Wat u in uw rol zou kunnen doen is bewust aansluiten bij de communicatiestijl van uw patiënt. Daarmee creëert u als het ware zelf de klik. Voor uw patiënt maakt dit niet uit. Die herkent  het warme bad van vertrouwde woorden en geeft zich eraan over.

Dit proces kost u als arts energie. U moet hiervoor immers bewust stilstaan bij de communicatiestijl die de ander bij voorkeur hanteert en daar bij aansluiten. Ongeacht of het uw eigen voorkeursstijl is. Het draait niet om het kwartje dat u naar de patiënt gooit. Het draait om het kwartje dat bij de patiënt valt.

Een prikkelende vraag is wat uiteindelijk meer energie kost. Het besef dat uw boodschap niet ten volle is overgekomen of het bewust hanteren van de communicatiestijl van de patiënt?

In de volgende column wil ik u graag wat praktische handvatten meegeven voor die laatste mogelijkheid.

Delen