Gezocht: patiënt

Dat patiënten de weg naar een praktijk weten te vinden, hoeft geen betoog. Dat lijkt haast vanzelf te gaan, alsof er achter zo’n voordeur een onzichtbare magneet verborgen is.

Toch raken er ook patiënten zoek. Niet letterlijk. Ze staan in uw HIS, EPD, of welk systeem u ook hanteert. Een aantal patiënten haakt echter mentaal af door iets wat in het contact met de praktijk gebeurt. Dat is jammer. Zoiets kan zelfs verstorend werken op de effectiviteit van uw onderlinge relatie.

Het mooiste voorbeeld dat ik ken, komt van een goede kennis die vreselijk bang is voor de tandarts. Daardoor was hij al jaren niet meer geweest. De kiespijn was inmiddels echter zo sterk dat hij niet meer ontkwam aan een bezoekje. Op internet koos hij een tandartspraktijk uit die op de site aangaf gespecialiseerd te zijn in mensen met tandartsangst. Gedreven door de stekende pijn in zijn opgezwollen wang belde hij en vertelde hoe bang hij was. De telefoniste was er niet van onder de indruk. Haar eerste, onderkoelde, woorden nadat hij peentjes zwetend over zijn angst en zijn kiespijn had verteld waren: ‘En wat is uw geboortedatum?’

Hij is gegaan, omdat de kiespijn hem geen keus liet. De geloofwaardigheid van de tandartspraktijk was voor hem echter in één klap verdwenen, evenals de gunfactor.

Hoe congruent is de uitstraling van uw eigen praktijk eigenlijk met de eerste indruk die uw patiënt krijgt? Dat kan een prikkelende en zinvolle vraag zijn om bij stil te staan.

Delen