Verkiezingsretoriek

Frank van Wijck
Frank van Wijck is medisch journalist en houdt als freelancer op maandag, woensdag en vrijdag een weblog bij op de website van Arts en Auto. Lees alle artikelen van Frank van Wijck

Hebben de ziekenhuizen bijgedragen aan het oplossen van de financiële crisis, zoals Margo van der Starre, directeur van NVZ vereniging van ziekenhuizen, stelt? Het is een opmerking die bijna klinkt als verkiezingsretoriek van een politieke partij die in de opmaat naar de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart nog snel wat stemmen probeert weg te kapen van concurrerende partijen. Maar de NVZ is geen politieke partij, en ‘concurrerende partijen’ als de ouderenzorg en de eerstelijns zorg zijn dat evenmin. Bovendien hebben de ziekenhuizen het hoofdlijnenakkoord waarin de jaarlijkse groei van de zorguitgaven op één procent is gehouden nu niet echt getekend met het overweldigend enthousiasme van een maatschappelijk verantwoorde onderneming die de BV Nederland een duw in de rug wilde geven op het moment dat die het moeilijk had.

Dat de ziekenhuizen nu dus voor hun ‘moeite’ beloond zouden moeten worden met een groei van 3,5 procent, zoals de NVZ stelt, is dan ook een gotspe. NVZ-voorzitter Yvonne van Rooy deed afgelopen december al eenzelfde oproep. Dat Van der Starre dit nu ook weer doet, komt dus een beetje over als een wanhoopsoffensief. Blijkbaar heeft die eerdere oproep niet geholpen om verhoging van het ziekenhuisbudget tot een serieus verkiezingsthema te bombarderen. Ik moet nog zien dat dit met deze nieuwe oproep wel gaat lukken. Als het om gezondheidzorg gaat, zijn de politieke partijen op dit moment met heel andere dingen bezig.