Reclame en het Radboud

In mijn ogen is het UMC St Radboud al jaren erg goed in de eigen marketing, maar dat betreft meestal de innovaties die in het Nijmeegse worden ontwikkeld. Sinds kort draait het ziekenhuis nu ook een reclamecampagne om meer patiënten te trekken voor basischirurgie. Vrouwen met knobbeltjes in de borst, personen met etalagebenen, spataderen, liesbreuken of problemen met de galblaas wisten het UMCN nog onvoldoende te vinden.

Slechts 10 procent van de chirurgische ingrepen die het Radboud momenteel uitvoert, bestaat uit basischirurgie. Dat moet 20 tot 25 procent worden. Niet voor het geld, zegt afdelingsmanager Robert Opsteeg, maar om beter onderzoek naar die kwalen te kunnen doen. Daarnaast verwacht Opsteeg dat de ‘flow’ op de afdeling gebaat is bij meer basischirurgie. De ziekenhuizen in de omgeving mogen de borst natmaken, want het Radboud heeft een enorme marketingkracht.

Maar hoe zit het met de vijf gezichten uit de campagne van het Radboud? Zijn het echte patiënten? En is het belangrijk dat het echte patiënten zijn? Om met die laatste vraag te beginnen: ja, dat vind ik belangrijk. Patiënten hechten veel waarde aan de ervaringen van lotgenoten en de kwaliteit van zorg is lastig te beoordelen. Stel dat je dus geneesmiddelenonderzoek uitvoert op proefpersonen,  dan moeten de ‘proefpersonen’ die op je website zeggen hoe veilig het allemaal is ook daadwerkelijk proefpersonen zijn. En niet bijvoorbeeld eigen medewerkers, zoals ik ook wel eens heb gezien.

Volgens Gijsbert Croes van Mixe – niet betrokken bij de campagne van het Radboud – is het in zorgcommunicatie een trend om echte patiënten te laten zien. Volgens hem is dat ook belangrijk. Juist omdat mensen nog niet gewend zijn dat ze in de zorg een keuze mogen maken. De campagnes van zorginstellingen zijn dan ook gericht op voorlichting: ‘u mag een keuze maken en overweeg daarbij ook ons’. Je wilt daarbij weg blijven van reclame, voegt Croes eraan toe. Want daarin wil men het nog wel eens mooier doen laten voorkomen dan het is.

Een actieve discussie over het gebruik van patiënten of modellen is er volgens de marketingman niet. Wel verwacht Croes dat er meer reclame-achtige campagne’s komen als we aan de keuzevrijheid gewend zijn.

De campagne van het Radboud is heel bewust op de patiënt gericht, zegt afdelingsmanager Opsteeg. Die kiezen het behandelend ziekenhuis toch meer op ervaringen en stellen vragen als: kan ik er parkeren? Hoef ik niet te lang te wachten? Hoe verloopt de communicatie en wordt ik betrokken bij het behandelplan?

Opsteeg vind het ook belangrijk dat het echte patiënten zijn die in de campagne gebruikt worden. “Je moet een betrouwbare uitstraling hebben,” zegt hij erover. De vijf patiënten uit de campagne van het Radboud zijn dan ook daadwerkelijk in het ziekenhuis geholpen. Ik was niet bij de operaties natuurlijk, maar vond een aantal patiënten wel op sociale media. Het zijn dus bestaande personen. Eén van hen is naast patiënt overigens ook als medewerker aan het ziekenhuis verbonden. Jammer. Het zal ermee te maken hebben dat het lastig was om patiënten te vinden. Zij kregen geen financiële vergoeding, behalve dan een cadeaubon voor de sauna.

[youtube_sc url=”http://youtu.be/85NO9F3L1sc”]

Delen