Hallo, we zijn niet gek, hoor!
“Ik was verbijsterd!” concludeert Maarten, mijn collega-psychiater. Wat was hem overkomen? “Op een dag lopen er twee managers bij me binnen. Begin dertig, strak in het pak. Ik krijg eerst een heel verhaal te horen. Je kent dat wel, over hoe waardevol ik ben voor de organisatie en hoe blij ze met me zijn. Maar dan komt het: ik moet – ja, moet! – naar een andere werkplek want dat is beter voor de GGZ-instelling. Ik krijg een nieuw team, op een nieuwe locatie, in een andere stad. Zonder overleg!”
Maar, maar dit is toch precies wat we onze patiënten al jaren aandoen? Bij elke nieuwe reorganisatie moeten veel van onze patiënten – ja, moeten! – naar een nieuw team en een nieuwe behandelaar. Soms moeten ze zelfs naar een andere locatie. Zonder overleg! Terwijl we al jaren weten dat juist een vertrouwde behandelrelatie doorslaggevend is voor het succes van de therapie. Slechte zorg dus.
Mijn team zat eerst in een pand in de binnenstad. Vertrouwd en goed bereikbaar voor onze EPA-patiënten (mensen met ernstig psychiatrische aandoeningen). Nu zitten we om bedrijfsmatige redenen aan de rand van de stad en moeten diezelfde mensen twee bussen pakken om bij ons te komen. Let wel, er zitten mensen bij die van 20 euro in de week moeten rondkomen. En dan krijgen ze ook nog eens een brief thuis waarin staat dat het team is verhuisd ‘om u beter van dienst te kunnen zijn’. Hallo, we zijn niet gek, hoor!
‘Always treat your employees exactly like you want them to treat your best customers’
Ik weet niet veel van bedrijfsvoering. Maar één ding begrijp ik heel goed, namelijk dat een instelling die bezuinigt op de kwaliteit van zorg vroeg of laat te gronde gaat. Daar hoef je echt niet voor doorgeleerd te hebben. Dat is nu juist marktwerking. En wat mij betreft begint kwaliteit van zorg bij het welzijn en de kwaliteit van de zorgverlener. ‘Always treat your employees exactly like you want them to treat your best customers.’ (Covey) Een instelling die in haar medewerkers investeert, en daarmee in haar patiënten, floreert.
1 reactie
” En wat mij betreft begint kwaliteit van zorg bij het welzijn en de kwaliteit van de zorgverlener. ‘Always treat your employees exactly like you want them to treat your best customers.’ (Covey) Een instelling die in haar medewerkers investeert, en daarmee in haar patiënten, floreert. ”
Opmerkelijk dat Hugo Borst dezelfde conclusie trok in zijn speurtocht naar goed presterende bejaardencentra.
( Maar ja, ik ken de reactie van critici ook al:
” Wie is Hugo Borst? ”
” Ik heb al 30 jaar gewerkt aan dit mooie stelsel ! ” )
Wil Harmsen
30 oktober 2016 / 20:47