Marketing voor zorginstellingen

Een groepje verpleegkundigen is zaterdag naar de Verenigde Staten vertrokken voor een studiereis. Ze verkennen het Magnet-model, dat de verpleegkundige zorg naar een hoger plan tilt. Verpleegkundige Kirsten Spenkelink-Peters van de afdeling Gynaecologie en Obstetrie van het Martiniziekenhuis in Groningen houdt een blog bij over haar ervaringen in het Northwest Community Hospital in Chicago.

Ze is duidelijk onder de indruk van de Amerikaanse werkwijze en noteert een aantal leuke initiatieven waarmee zorginstellingen hun eigen imago kunnen oppoetsen. Neem de Wall of Fame, een fotogallerij met de portretten van medewerkers en een vermelding van hun bijzondere prestatie. Ook klinkt er na iedere bevalling een lullaby (slaapliedje) in het gehele ziekenhuis. Dat moet bij de andere bezoekers/ patiënten een warm gevoel oproepen. “Hoor je dat? Ik weet nog dat dit geluid klonk nadat onze dochter geboren werd.” Denk er een glimlach en een klein gebaar van affectie tussen man en vrouw bij. Mij overvalt de vertedering.

Nederlandse instellingen kunnen dit ook toepassen om de ziekenhuiservaring verder te optimaliseren. Patiënten die voor een chemokuur aan het infuus hangen, horen dan het geruststellende geluid van een krab die geplet wordt als een lotgenoot genezen is. Of in de wachtkamers klinkt plots het ritmisch kloppen van een hart na succesvol dotteren. En ik zie bezoekers en patiënten elkaar hoopvol aankijken als door de luidsprekers een zucht van verlichting galmt; een van de patiënten kan weer poepen. Mogelijk kan dit zelfs in Dolby Surround?

Iedere instelling kan zo natuurlijk zijn eigen focus kiezen en zelfs zijn eigen geluid. Het zal niet duur zijn en de kosten kunnen worden weggeschreven onder het marketingbudget zodat het niet ten koste gaat van de zorg zelf. Ik maak er later graag een reportage over.

Delen