Administratieve rompslomp

Als een van de maten van een duomaatschap vertrekt, bijvoorbeeld in verband met pensionering, dan gaat de ander automatisch verder als solist. Een maatschap bestaat tenslotte uit ten minste twee maten. Ik krijg met enige regelmaat de vraag of de administratieve rompslomp die komt kijken bij een dergelijke omzetting, valt te voorkomen, zoals een nieuwe inschrijving bij het handelsregister en vertraagde uitbetaling van de declaraties.

Om dit te voorkomen leggen betrokkenen mij wel alternatieve oplossingen voor. Bijvoorbeeld het aanwijzen van een partner of collega uit de buurt als ‘nieuwe maat’. Op zichzelf is hier in juridisch opzicht weinig aan de hand en kan de maatschap dan voortbestaan. Wel dient men zich te realiseren dat hier zowel juridische als fiscale consequenties aan verbonden zijn. Zo wordt de nieuwe maat voor alles medeaansprakelijk en zal er winstbelasting moeten worden aangegeven. En ook bij een onvoorziene omstandigheid zoals overlijden, kan het gevolgen hebben.

‘Een nieuwe maat is voor alles medeaansprakelijk’

Een andere oplossing die ik wel voorgelegd krijg, is het inbrengen van de praktijk in een bv. Echter, hierbij ontstaat een nieuwe rechtsvorm en moet de maatschap worden omgezet. Bij een eventueel vervolgover­dracht is dat gedoe mogelijk te voorkomen, maar de vraag is of het omzetten en alle administratieve verplichtingen van een bv niet minimaal net zo veel administratieve narigheid oplevert. Denk hierbij aan het UBO-register, deponeren jaarrekening en de aangifte vennootschapsbelasting. Daarnaast zijn de kosten vaak ook hoger.

Ik vrees dus dat er niets anders opzit, dan de omzetting bij het handelsregister aan te gaan. Hierbij kan het uiteraard helpen dat u tips vraagt van collega’s die deze omzetting hebben doorgemaakt. Hopelijk kunnen de betrokken instanties u hierbij enige ondersteuning bieden. Ik raad u aan op tijd te beginnen en wens u een zo soepel mogelijke omzetting.

Een andere oplossing die ik wel voorgelegd krijg, is het inbrengen van de praktijk in een bv. Echter, hierbij ontstaat een nieuwe rechtsvorm en moet de maatschap worden omgezet. Bij een eventueel vervolgover­dracht is dat gedoe mogelijk te voorkomen, maar de vraag is of het omzetten en alle administratieve verplichtingen van een bv niet minimaal net zo veel administratieve narigheid oplevert. Denk hierbij aan het UBO-register, deponeren jaarrekening en de aangifte vennootschapsbelasting. Daarnaast zijn de kosten vaak ook hoger.

Ik vrees dus dat er niets anders opzit, dan de omzetting bij het handelsregister aan te gaan. Hierbij kan het uiteraard helpen dat u tips vraagt van collega’s die deze omzetting hebben doorgemaakt. Hopelijk kunnen de betrokken instanties u hierbij enige ondersteuning bieden. Ik raad u aan op tijd te beginnen en wens u een zo soepel mogelijke omzetting.

Delen