Afgewogen bureaucratie
Volgens Van Dale is de betekenis van het woord bureaucratie: ‘een overmaat aan regelende instanties en regelingen’. En volgens het Van Dale Rijmwoordenboek rijmt het op 5.742 andere woorden, waarvan ‘antipathie’ het meest in het oog springt. Logisch, zorgprofessionals hebben niet zo veel op met het onderwerp. En dan zeg ik het nog netjes. Het feit dat het KNMG-artsenpanel in de aanloop naar de verkiezingen bureaucratie het vaakst noemde als grootste irritatie in de zorg is veelzeggend.
Grappig, op een wrange manier, is dat onderzoek van Q-Consultzorg nu aantoont dat er zoveel termen worden gebruikt om de regel- en administratiedruk in de zorg te beschrijven die we doorgaans aanduiden met ‘bureaucratie’. Zo mogelijk nog grappiger – of nog wranger – is dat het bureau nu komt met een voorstel voor een lijst van maar liefst acht termen en bijbehorende definities en dit dan ook nog eenheid van taal noemt. Zoiets kan alleen maar tot spottende reacties leiden en die blijven dan ook niet uit.
Onontkoombaar om tot transparantie over de kwaliteit en de kosten van zorg te komen
Toch is die bureaucratie – of welke naam je er ook aan wilt geven – onontkoombaar om tot transparantie te komen over de kwaliteit en de kosten van zorg. Het probleem is alleen dat het zo veel moeite kost om tot afstemming te komen over wat daarvoor precies aan data moet worden verzameld. Een discussie over de vraag welke begrippen we moeten hanteren voor dat proces is misschien niet zo behulpzaam om hierin verandering te brengen. Ligt hier niet gewoon een mooie taak voor het Kwaliteitsinstituut? Samen met de veldpartijen bepalen welke bureaucratie wel (en vooral ook niet) nodig is om tot die transparantie te komen, en vervolgens alle partijen verplichten om ook precies die informatie (maar ook niet meer) te geven en te vragen.
10 reacties
Is het niet juist andersom? Zit bureaucratie de kwaliteit, zoals die vanuit het perspectief van de patiënt wordt beleefd, niet juist in de weg?
Cora Postema
5 april 2017 / 09:32What’s in a name? Noem het dataverzameling: je moet weten of wat je doet invloed heeft op de uitkomst voor de patiënt of cliënt.
Frank van Wijck
5 april 2017 / 09:50Bureaucratie wordt veroorzaakt door grootschaligheid, doordat de linker hand niet meer weet wat de rechter doet. Maak de gezondheidszorg kleinschaliger, persoonlijker en je zult zien dat bureaucratie verdwijnt.
Jurriën Wind
5 april 2017 / 15:22Onhoudbare stelling Jurriën. Ook van een solistisch werkende tandarts of fysiotherapeut wil ik weten welke kwaliteit hij levert en hoe die zich verhoudt tot zijn collega’s.
Frank van Wijck
5 april 2017 / 15:51Frank, waar kan ik dan vinden hoe jouw kwaliteit als journalist is en hoe die zich verhoudt tot jouw collega’s?
Jurriën Wind
6 april 2017 / 09:00Hiervoor kun je gebruikmaken van een uitkomstindicator: de media die structureel gebruikmaken van de diensten van een beperkte groep medisch journalisten. Soms verdwijnt de naam van een van ons weer uit een van die bladen, omdat het werk dat die persoon levert blijkbaar onvoldoende aansluit bij de doelstellingen van de opdrachtgever.
Frank van Wijck
6 april 2017 / 09:50Weet je dat ik het helemaal niet belangrijk vind…. Op deze site ‘prikkel ‘ jij de lezers, dat is jouw functie (?) en dat doe je goed. Ik heb geen behoefte aan uitkomstindicators. Ik vraag me af wie die nu (werkelijk) wel nodig heeft. Ik vind het eigenlijk flauwekul.
Jurriën Wind
6 april 2017 / 10:20Als blogger is het inderdaad mijn functie om dat op persoonlijke titel te doen en daarin onderscheidt bloggen zich van mijn journalistieke werk voor medische vakbladen.
Het onbegrip voor de meting van wat de patiënt de geboden zorg oplevert kom je bij meer zorgaanbieders tegen, kijk maar naar de ROM-discussie.
Frank van Wijck
6 april 2017 / 10:53De bureaucratie gaat niet specfiek over het meten van effect, maar over de stapel papierwerk die ten koste gaat van patientencontact. Zoals extra machtigingen, nieuwe verwijzingen van reeds in zorg zijnde patienten, minutenregistratie enzovoort. Kwaliteitsmeting is feitelijk een andere discussie.
Alberts
6 april 2017 / 10:59Overigens is het onjuist om ‘grotere vraag’ te zien als kwaliteitscriterium. De MacDonalds kent ook een grote vraag, maar culinair gezien ken ik toch wel betere restaurant. Roddeljournalisten kennen ook veel afnemers, maar ik lees liever een kwaliteitskrant.
Alberts
6 april 2017 / 11:01