Andere kijk op kwaliteit

Kun je tegelijkertijd een gouden keurmerk van Prezo hebben én voor de gehele intramurale zorg onder aanwijzing van de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd staan? Ja, dat kan en het overkwam Stichting Humanitas. “Dan kom je erachter dat dit meer een kunstje is dan een systeem om mee te leren en verbeteren”, zei stafmedewerker Merel van Maren over Prezo in het interview dat ik recent met haar had.

Zoek je op Google naar ‘Prezo’, dan zie je dat beslist niet iedere zorgaanbieder het met deze stelling eens is, maar voor Humanitas werkte het dus blijkbaar niet. Heel mooi is dat het het besluit nam om zelf een nieuw kwaliteitsmanagementsysteem te ontwikkelen en dat het van de Inspectie ook hiervoor de ruimte kreeg. Terecht, want het Kwaliteitskader verpleeghuiszorg biedt ook ruimte om voor de Wet langdurige zorg tot een eigen kwaliteitsmanagementsysteem te komen.

Alleen zag Humanitas zich wel geconfronteerd met de eis van zorgverzekeraars dat dit systeem onafhankelijk getoetst moet zijn. Ook dit lukte: het systeem dat Humanitas zelf had ontwikkeld, heeft inmiddels een erkenning gekregen van het Keurmerk Instituut. Dit betekent dat het keurmerk ook geschikt is voor toepassing door andere zorgaanbieders. Nu weten we dat de zorg niet echt een overtuigende track record heeft in leren van elkaar, maar ik ben wel benieuwd of er ook andere zorgaanbieders zijn die twijfelen aan de meerwaarde van Prezo en die dus toch de behoefte voelen om een overstap naar dit nieuwe keurmerk in overweging te nemen.

Delen