Anders leren denken

Het Master of Business Administration (MBA)-programma van VvAA Business School bestaat vijf jaar. Wat levert de studie op? Twee zorgprofessionals vertellen. “Ik ben zelfverzekerder gaan ondernemen.”

Tekst: Andrea Linschoten | Beeld: De Beeldredaktie/Maarten Boswijk

Amber Goedkoop: ‘Je wordt ondernemer in de zorg, maar je hebt geen houvast’

Dermatoloog Amber Goedkoop (44) uit Oud-Zuilen volgde van 2014 tot 2016 de MBA van VvAA Business School. “Ik liep al lang rond met het plan om me naast mijn medische opleiding verder te verdiepen, want ik ben ook geïnteresseerd in de financiële kant. Ik doe bijvoorbeeld de financiën voor onze maatschap, maar ben daar niet voor opgeleid. Je wordt ondernemer in de zorg, maar je hebt geen houvast. Als dokter doe je je werk goed, maar ik wilde meer leren over de organisatie van het werk en de financiële achtergronden van het ziekenhuis.”

Ook psychiater Arno van Dongen (52) uit Amerongen had behoefte aan een bedrijfskundige visie. Van Dongen, die een paar maanden geleden de MBA afrondde, heeft een instelling met twintig werknemers, GGZ Heuvelrug. “De afgelopen jaren ben ik steeds meer ondernemer geworden, maar zonder bedrijfskundige of managementachtergrond. Ik deed alles vanuit een medische visie, gecombineerd met boerenslimheid. Dat gaat allemaal wel, maar je kent de andere en misschien efficiëntere opties niet. Door de MBA is mijn passie voor ondernemen verder gegroeid.”

‘Door de MBA is mijn passie voor ondernemen verder gegroeid’

Tijdens de opleiding paste Van Dongen het geleerde toe op zijn eigen instelling. Zo maakte hij voor het vak Sales een zogenaamde Account Tail Analyse. “Hierdoor kreeg ik zicht op de waarde van de verschillende producten die GGZ Heuvelrug levert en konden we focussen op de producten die bij onze klanten passen en winstgevend zijn, zoals schematherapie, een therapievorm waarin we ons sinds die tijd hebben gespecialiseerd.”

Kleine wereld

Dermatoloog Goedkoop beziet haar werk nu ook met andere ogen. “Eigenlijk is mijn hele blik op de wereld veranderd, ik heb op een andere manier leren denken. Het ziekenhuis is je leven, dat is een kleine wereld. De ontwikkelingen en trends in de rest van de wereld gaan dan soms aan je voorbij. In het eerste college ging het over wat er beter en anders kan in de zorg. Wij riepen direct dat er regels en wetten zijn die veranderingen tegenhouden. Wij hadden nooit bedacht dat wij de regels kunnen veranderen. Nu heb ik breder leren denken: hoe kunnen we zaken oplossen als we het anders willen doen? Wat ook een grote verandering is, is dat ik niet meer denk vanuit mijn afdeling en de behandelingen die we aanbieden, maar dat ik kijk waar de patiënt behoefte aan heeft. Die ga je meer als klant zien. Voorheen zetten we het ziekenhuis en onszelf in het middelpunt in plaats van de patiënt.”

Eigenlijk is mijn hele blik op de wereld veranderd, ik heb op een andere manier leren denken

Persoonlijke ontwikkeling

Ook andere facetten van de opleiding werken door in Goedkoops werk. “Er is veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Naast jaarrekeningen en solvabiliteit, ben je bezig met je sterke en zwakke punten, wat voor een leider je bent. De aandacht voor de softe kant van het bedrijfsleven is heel zinvol. Als je meer inzicht hebt in je eigen persoonlijkheid en die van anderen, kun je dat zowel in je dagelijkse leven als in het ziekenhuis gebruiken. Je leert bijvoorbeeld goed onderhandelen en inschatten wat de ander wil. Dat vind ik heel verhelderend.”

Arno van Dongen: ‘ Ik deed alles vanuit een medische visie, gecombineerd met boerenslimheid’

Psychiater Van Dongen ervaart iets soortgelijks: “Door de MBA ben ik zelfverzekerder gaan ondernemen. Een paar jaar geleden zijn we een contractvrije instelling geworden. Dat was een spannende keuze, je moet dan goed weten hoe je je onderneming wilt gaan runnen. De MBA helpt daarbij. Ik ben niet per se een manager nu, ik ben een ondernemer: ik ben bezig met de strategie van mijn bedrijf en zoek naar kansen.”

Beide zorgprofessionals deden tijdens de MBA met medestudenten een aanzet tot nieuwe business, waar ze naast hun werk nu druk mee zijn. Psychiater Van Dongen ontwikkelde een zorgaanbod voor zorgprofessionals, tussen coaching en psychische behandeling in, equivia.nl. Met drie medestudenten heeft hij een tool ontwikkeld voor begrijpelijke gezondheidsinformatie. Deze wordt binnenkort op de markt gebracht.

Ook dermatoloog Goedkoop startte tijdens de opleiding een onderneming. “Kijkend naar de behoeften van patiënten, hebben we als afstudeerproject een platform ontwikkeld, zorgvrij.nl, om de wachttijden van ziekenhuizen inzichtelijk te maken. Met deze informatie kan een patiënt kiezen waar hij heen wil, gebaseerd op bijvoorbeeld wachttijd of afstand. Wij gaan dat steeds verder uitbreiden. Door tijdgebrek gaat het niet zo snel, maar als je gemotiveerd bent, kun je naast je werk als medisch specialist toch veel bereiken.”

Goedkoop is naast haar werk als dermatoloog niet alleen bezig met ondernemen. Dankzij haar MBA is ze bestuurslid bij Stichting Pensioenfonds Medisch Specialisten (SPMS) geworden. “Juist deze functie brengt voor mij alle aspecten van de MBA samen en laat zien wat je allemaal met deze opleiding kunt doen.”

Invloed van digitalisering

De MBA van VvAA Business School is na vijf jaar in opzet nog steeds dezelfde: zorgprofessionals volgen in 19 maanden 25 modules die worden verzorgd door docenten van binnen en buiten de gezondheidszorg, met daarnaast zelfstudie en groepswerk. Terugkijkend op de afgelopen vijf jaar ziet decaan en docent Ger Hofstee wel verschuivingen in de opleiding. “Omdat de gezondheidszorg verandert, veranderen wij mee. Zo neemt de invloed van digitalisering steeds meer toe. Dat merken wij aan de afstudeerprojecten die onze studenten kiezen. Daarom is er aandacht voor IT, web en mobiel gebruik.” Hofstee stipt daarbij de tekorten in de zorg aan. “De voorspelling is dat er straks 100.000 vacatures in de zorg zijn. Om deze tekorten mede op te vangen, zal de inrichting van het zorgmodel moeten veranderen. Digitalisering en robotisering zullen daar een groot onderdeel van zijn.”

Reis van de klant

Naast digitalisering krijgen ook de onderwerpen verkoop en marketing volgens Hofstee meer aandacht in het MBA-programma: “We zien steeds meer concurrentie, bijvoorbeeld tussen algemene en academische ziekenhuizen enerzijds en ZBC’s en ZKN aan de andere kant. Sowieso wordt de reis van de klant belangrijker. Zaken als wachttijden en het plannen van verschillende afspraken kunnen veel beter. Daar kan de MBA aan bijdragen. Dus door de jaren heen verschuift het programma, afhankelijk van de actuele ontwikkelingen in de zorg.”

Meer over het MBA-programma van VvAA Business School leest u op de website van VvAA