Anno wanneer dan?
“Vanochtend besluit genomen om NIET op 1-1-2014 te starten met #Anno12”, zo lazen we gisterenochtend op Twitter. De reden die erbij werd vermeld, was dat Achmea zijn premie voor 2014 had bekendgemaakt. Een van de volgende Tweets van de beoogde nieuwe zorgverzekeraar luidde: “Premies zijn verliesgevend. Er wordt ingeteerd op het vermogen. Kan niet oneindig. Is dus tijdelijk.” Starten met de beoogde 10.000 verzekerden is nu niet realistisch, was het bericht dat weer even later volgde. Maar: “Volgend jaar wel”, stond daar strijdbaar bij. Initiatiefnemer Rob Adolfsen van Anno12 gaat er dus blijkbaar van uit dat de premiedaling tijdelijk is.
We gaan zien of dit waar is. Achmea zelf laat weten dat de premiedaling (die betrekking heeft op de merken Agis, Avéro, OZF, Pro Life en Zilveren Kruis) haalbaar is vanwege scherpe afspraken met zorgaanbieders over kwaliteit en prijs en een verlaging van de medicijnprijzen. In het nieuwe regeerakkoord is een extra bezuiniging op geneesmiddelen afgesproken van 75 miljoen euro. En wat die scherpe afspraken over kwaliteit en prijs betreft, staan we in ieder geval in de ziekenhuiswereld nog slechts aan het begin. Het is dus maar de vraag of de premies volgend jaar weer omhoog gaan. Dat de verlaging van nu het nieuwe toetreders erg moeilijk maakt, zoals Anno12 ook stelde in een Tweet, is ontegenzeggelijk waar. Maar met een prijsdaling van ruim 7,5 procent bij een gevestigde partij is het de vraag hoeveel mensen hierover teleurgesteld zijn.
11 reacties
Misschien alleen diegenen die de prijs betalen. Logopedisten, fysiotherapeuten, apothekers etc.
JD Uithof
23 oktober 2013 / 09:43Rob Adolfsen kent zijn economische klassiekers. Dit model van prijsvechten om de laagste prijs is eindig. Daarna gaan de prijzen omhoog. Zeker in de zorg als er alleen wordt gekeken naar de prijs.
Zorgeconomen waarschuwen Overheden voor dit fenomeen. Aan NL bestuurders is dat tegen dovemansoren gezegd.
In de begroting was een taakstelling voor Hulpmiddelen opgenomen van 1.5 miljard euro. Daarnaast 150 miljoen op materiaalkosten geneesmiddelen en achteraf nog eens 75 miljoen op de geneesmiddelen. 100 euro per jaar daling in premie was door de Minister daarom al aangekondigd en voorgerekend in de rekenpremie. Met het MBI in de aanslag gaf zij vervolgens de boel over aan de private verzekeraars die voor eigen rekening en risico zorg moeten inkopen en als enigen de zorgplicht hebben.
En voila: de premie daalt met 100 euro per jaar.
En de ‘onafhankelijke’ toezichthouder geeft direct een persbericht met de mededeling dat het zorgstelsel werkt.
De NZa werkt op aanwijzing van de Minister.
We doen alsof.
Geweldig model, prima ‘zorg’ verzekeraars. We kunnen er niets negatiefs van zeggen. Het is een raadsel waarom alleen Nederland dit systeemmodel heeft ingevoerd. Heel gek.
Rob Adolfsen heeft gelijk en zal dat ook krijgen. En wel per 2017.
De reden is het criterium van de EU Commissie van Staatssteun mbt de 10 miljard opgepotte ziekenfondspremies die zijn overgedragen aan de private verzekeraars als reserves.
Dat criterium vervalt per 2016. Na 2016 gaat de beer echt los.
Het oppotten van ziekenfondspremies door de ziekenfondsen zelf was een van de oorzaken van het falen van het hybride ziekenfonds/privaat model. Keuze in 2005 was tussen 100% ziekenfonds of 100% particulier.
‘Wij’ hebben gekozen voor het alsof model; privaat met publieke voorwaarden en gereguleerd. Zo wordt iedereen hetzelfde behandeld kreeg Hannie van Leeuwen voorgespiegeld.
KISS. Daarom kiezen alle andere landen voor het NHS/Scandinavisch systeemmodel. (Bismarck/Beveridge)
Gek he?
ANH Jansen
23 oktober 2013 / 10:22@Uithof: Wellicht heb je gelijk. Maar aan de andere kant: denk je dat één nieuwe aanbieder in staat is het bestaande beleid op het gebied van geneesmiddelenprijzen te torpederen en de toekomst van logopedisten en fysiotherapeuten te beïnvloeden?
@Jansen: Krijgt Rob per 2017 gelijk? Ik noteer in mijn agenda dat ik hierop eind 2016 moet terugkomen bij u.
Frank van Wijck
23 oktober 2013 / 11:38Het zou ook nog wat later kunnen want er is nog genoeg financiële ruimte: tot alle zorgverleners voor het minimumloon werken…
G K Mitrasing
23 oktober 2013 / 12:05Het kan natuurlijk best zo zijn dat Achmea gelijk heeft en wij niet. Dat er geen verlieslatende premie wordt neergezet. Dit gelijk komt dan achteraf. VWS heeft een premie van € 1.226 begroot/neergezet op basis van cijfermateriaal. Wij hebben met ANNO2 alleen toegang tot deze cijfers en moeten onze beslissingen daar op baseren én verantwoorden richting de DNB. Hoe graag we ook zouden mee willen gaan in de premierichting die nu is neer gezet, dat is gewoon onmogelijk en ongeloofwaardig. Bij het vaststellen van de resultaten over 2013 krijgen wij ook weer betere cijfers in handen. Dat geeft hopelijk voldoende ruimte om voor 2015 niet met dermate grote verschillen de premie te hoeven neerzetten als nu het geval is.
Ondanks alle kritiek blijf ik vinden dat Nederland een erg goed model heeft. De basisvoorziening is voor iedereen gelijk en de kosten ook. We zijn al weer snel vergeten dat particulier verzekerden op hun 40e geconfronteerd werden met een forse premiestijging en vanaf hun 65e alleen tegen extreme kosten verzekerd konden worden. We zijn vergeten dat in de curatieve zorg de sterke kostenstijgingen vooral door ziekenfondsverzekerden veroorzaakt werden. De ziekenfondsgrens lag ruim onder de € 40.000. We zijn snel vergeten dat de Nederlandse zorg zich echt kan meten met de topposities van beste zorg in Europa of de wereld.
We moeten het goede behouden en het slechte zien te verbeteren. We moeten niet telkens systeemveranderingen willen aanbrengen. Het systeem is goed, de uitvoering matig tot slecht. Daar zit het echte probleem. Er wordt voor een ander gedacht, er wordt over een ander beslist. Veel op basis van macht, weinig op basis van gezag. We blijven met ANNO12 vechten voor onze start, voor een verandering. Öpgeven? Dat kan altijd nog.
Rob Adolfsen
23 oktober 2013 / 12:37Staat ook op skipr.
SCP: ‘De Nederlandse zorg is ondermaats´
De prestaties van Nederland op het gebied van de gezondheidszorg zijn onder de maat. Dit staat in een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) dat woensdag 9 mei 2012 is gepresenteerd. In het rapport worden verschillende publieke sectoren van 28 OESO landen vergeleken.
De Nederlandse gezondheidszorg scoort in het rapport een 4,5. (Advertentie) Daarmee staat Nederland op een gedeelde zestiende plaats, samen met Oostenrijk en Slovenië.
Japan staat met een 9,0 bovenaan de lijst, gevolgd door Zweden (8,1), Zwitserland (7,5), Noorwegen (7,2) en Australië (6,7). Onderaan staan Estland (1,5), Hongarije (1,0) en Slowakije (0,4).
– See more at: http://www.skipr.nl/actueel/id10972-scp-de-nederlandse-zorg-is-ondermaats.html#sthash.5Ik9m7d1.dpuf
–350 pagina’s. Je kan niet verwachten van een startende ondernemer om dat allemaal bij te houden.
ANH Jansen
23 oktober 2013 / 13:19@Rob: Goed dat je de verschillen tussen het huidige en het oude zorgstelsel nog even op een rij zet. Dit laat zien hoe – relatief – goed we er nu voorstaan en die nuancering ontbreekt in teveel discussies. En je hebt natuurlijk gelijk als je stelt dat opgeven altijd nog kan. Ik ben benieuwd naar je vervolg met Anno12.
Frank van Wijck
23 oktober 2013 / 13:23@Frank: je blijft mij en ANNO12 toch wel volgen, schat ik zo in 🙂
Rob Adolfsen
23 oktober 2013 / 13:44@Rob: Dat schat jij helemaal goed in.
Frank van Wijck
23 oktober 2013 / 13:46Wel even aanstippen dat Anno12 een belanghebbende is in het systeemmodel Zorgstelsel 2006; zijn verdienmodel is toetreden tot het stelsel en dat was en is in een ziekenfondssysteem onmogelijk.
Dan is het logisch dat je tegenstander bent van een NHS/Scandinavisch model.
Voor zorgaanbieders maakt het weinig uit; je wordt gebeten door de hond of de kat. Enig en essentieel verschil is het van toepassing zijn van het bestuursrecht in een NHS/Scandinavisch model.
Dat voorkomt de excessen die zich nu voordoen in Nederland.
Maar dat was juist de reden van invoering van dit hybride model: dan is de Overheid af van al die rechtszaken. Staat allemaal beschreven in de stukken.
We zien de restitutie van de donaties aan Anno12 in vertrouwen tegemoet.
ANH Jansen
23 oktober 2013 / 14:01“We zijn al weer snel vergeten dat particulier verzekerden op hun 40e geconfronteerd werden met een forse premiestijging en vanaf hun 65e alleen tegen extreme kosten verzekerd konden worden. We zijn vergeten dat in de curatieve zorg de sterke kostenstijgingen vooral door ziekenfondsverzekerden veroorzaakt werden. De ziekenfondsgrens lag ruim onder de € 40.000.”
Niet helemaal correct tot helemaal niet correct.
Wat was ook weer de standaardpakketpolis? Waarom was de knip tussen particulier en ziekenfonds in de Nederlandse wereld terecht gekomen? Ziekenfondspremies waren inkomensafhankelijk en niet leeftijdsafhankelijk. De knip lag bij de 35.000 gulden. Vergelijkbaar met de 33.000 euro waar nu de knip ligt voor de zorgtoeslag en bijna bij de 50.000 euro waar de grens ligt voor de inkomensafhankelijke premie. En bedenk dat de zorgtoeslag wordt afgebouwd. Over 25 jaar betalen de lage inkomens eenzelfde nominale premie als de topambtenaar, topbestuurder of miljonair.
Vandaar het frame dat in 2040 de gemiddelde Nederlander 40% van zijn inkomen kwijt zal zijn bij ongewijzigd beleid aan zorguitgaven; de premie hoogte stijgt de pan uit!
Onzin dus.
Solidair? Neen. Omgekeerde solidariteit; arm met rijk.
Andere landen houden dan ook vast aan hun inkomensafhankelijke premie, volledig, met ‘remgelden’ of andere eigen bijdragen, te betalen bij afname van het zorgproduct. Als iedereen 4 tot 6% premie betaald zijn de kosten van de Zvw gedekt.
KISS principe is niet zo moeilijk als je maar wil. En die wil is er niet bij de elite in dit land.
De elite voert daarom ook de OV chipkaart in om bij te houden wie wat krijgt en niet om het de reisconsument het leven makkelijk te maken. Idem zorgstelsel 2006.
KISS. Blijft een klassieker.
ANH Jansen
23 oktober 2013 / 17:53