Argusogen

Dat huisartsenketen Co-med uiteindelijk failliet zou gaan, verbaast niemand. Wat wel verbazing wekt, is de uitlating van de advocaat van het bedrijf, dat Co-med ‘door de zorgverzekeraars naar de afgrond geduwd is’.

De zorgverzekeraars hebben het bedrijf heel lang ruimte gegeven om zijn problemen op te lossen. Dat hun acties elkaar snel opvolgden toen dat niet bleek te lukken, is niet meer dan begrijpelijk. Ze hebben immers de verantwoordelijkheid continuïteit van zorg te garanderen voor hun verzekerden. Een publicatie in de Volkskrant onder de titel ‘Wanneer de zorg zorgwekkend is’ maakte ook voor het grote publiek duidelijk dat het zo niet verder kon. Voor zover dat nog nodig was tenminste, want de patiënten hadden die conclusie al veel eerder getrokken.

Over vijf jaar zeggen we: “Goh ja, vroeger moest je nog vrij nemen van je werk om naar de praktijk te gaan”.

Het ligt voor de hand dat die patiënten nu met argusogen naar Arene zullen kijken. Het bedrijf zegt weliswaar de toestroom van de patiënten van Co-med aan te kunnen, maar het zal daarin toch beslist hun vertrouwen moeten winnen. Arene heeft als credo: ‘Online als het kan, naar de huisarts als het nodig is’. Het is een uitgangspunt dat door de problemen bij Co-med forse deuken heeft opgelopen.

Toch is niet ondenkbaar dat veel mensen het heel handig zullen vinden om een antwoord op hun zorgvraag te kunnen krijgen zonder daarvoor naar de praktijk te hoeven. Niemand hoeft verbaasd te staan als we over vijf jaar zeggen: “Goh ja, vroeger moest je daarvoor nog vrij nemen van je werk om naar de praktijk te gaan”.

Delen