Audi A5

In vrijwel elke niche heeft Audi wel een model. Onlangs introduceerde het merk z’n nieuwe A5. 

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Audi

 

De nieuwe A5 is er als Coupé, Cabriolet en vijfdeurs Sportback; voor alle uitvoeringen geldt dat ze er ook in een snelle(re) S5-uitvoering zijn. Dankzij een enorm scala aan uitrustingspakketten kan iedere koper zijn eigen A5 samenstellen.

Prijs vanaf € 45.995,-  Bijtelling 22 procent

De testauto, een coupé met 2,0 liter TFSI-benzinemotor (185 kW/252 pk), quattro-vierwielaandrijving en zeventraps S-tronic automatische transmissie, lijkt sterk op zijn voorganger maar is toch echt helemaal nieuw. Het is een typische Audi, tegelijk sierlijk en stoer. De Coupé heeft kolossale portieren, wat niet echt handig is. De achterbank is voor volwassenen vrijwel onbereikbaar, maar wie voor dit model kiest, neemt dat op de koop toe.

Van de rechtervoorstoel gaat alleen de rugleuning naar voren; voor de instap naar achteren moet de stoel elektrisch naar voren worden geschoven. De kolossale bagageruimte (465 liter) en neerklapbare achterbankleuning daarentegen zijn verrassend voor een coupé. Afwerking en materiaalkeuze in het interieur zijn zoals u mag verwachten in deze klasse. Het instrumentarium is een beeldscherm met verschillende indelingen, wat ik erg druk vind ogen. Opmerkelijk: de navigatie wordt weergegeven op Google Earth, maar het betreft wel oude beelden. Ook is het storend dat dit systeem zonder aanleiding vaak in- en uitzoomt.

Deze Audi rijdt zoals je mag verwachten. De motor is aangenaam soepel en stil. De trilling bij starten op het stop-startsysteem vergeef ik ’m. Ik was aangenaam verrast door het brandstofverbruik. Gemiddeld ruim 1 op 13 is voor het soort auto heel zuinig, ook al reed ik veel snelweg op cruise control en in de afstemming ‘efficiency’.

De basisprijs blijkt in de praktijk symbolisch

S-tronic, ‘Audi-taal’ voor een automaat met dubbele koppeling, werkt subliem. Als reisauto is de A5 aangenaam stil op de snelweg, je hoort alleen wat bandengeruis. De (optionele) sportstoelen zitten fantastisch als je niet al te breed bent en de A5 stuurt als het spreekwoordelijke scheermes. Toch past hier een opmerking. De A5 geeft me de keuze uit verschillende afstemmingen voor onder meer het onderstel. Als ik kies voor ‘Sport’, is het logisch dat de schokdempers spijkerhard worden, maar kies ik voor ‘Comfort’, dan verwacht ik ook comfort. Juist in die stand vind ik de A5 nog te stug en dus niet comfortabel.

Er is meer dat me verbaast. Zaken als adaptieve cruise control en rijstrooksignalering verwacht ik anno 2017 standaard in een auto van dit kaliber. Dat is niet zo. Daar komt bij dat de prijs van de A5 omhoogschiet zodra je begint aan meeruitvoeringen. De basisprijs van 46 mille blijkt in de praktijk symbolisch.

Conclusie: Audi spreekt met de A5 een veeleisende kopersgroep aan die zich graag onderscheidt van de massa. Het fraaie uiterlijk is een sterk pluspunt, maar praktisch gezien valt er nogal wat aan te merken op de A5.

Delen