Bezuinigen maar

Onderzoeksbureau I’m Research heeft minister Edith Schippers het perfecte argument in handen gegeven om een eigen bijdrage voor de huisartsenzorg in te voeren. Het bureau heeft namelijk op basis van onderzoek geconcludeerd dat slechts 6 procent van de Nederlanders gebruikmaakt van social media om antwoord te krijgen op gezondheidsvragen. In landen als China, Maleisië en Pakistan weten inwoners social media veel beter te vinden voor gezondheidsinformatie. Hoe is dit verschil te verklaren? I’m Research weet het wel. Nederland kent in tegenstelling tot die landen een enorm brede toegang tot de eerstelijns gezondheidszorg. En die is ook nog eens helemaal gratis.

Een minister die liefst langs overzichtelijke, rechte lijnen denkt – en dat doet Schippers – kan hier maar één conclusie uit trekken: voer per direct een eigen risico in voor de huisartsenzorg. In plaats van de huisarts te bezoeken zullen mensen dan op internet gaan speuren naar het antwoord op hun gezondheidsvraag. Schippers vangt hiermee twee vliegen in één klap. Ze bespaart op kosten voor de gezondheidszorg, én ze vergroot de zelfredzaamheid van de burger.

Delen