Blij met Rutte II
Ik ben blij met het nieuwe kabinet, ook voor de gezondheidszorg. Natuurlijk niet met die valse start van gisteren en vandaag, met alle paniek rond de inkomensafhankelijke zorgpremie. Hiervan verwacht ik dat die snel wordt gecorrigeerd, nu duidelijk wordt hoezeer politiek is geblunderd met de presentatie van een operatie die in de inhoud van de details veel te complex is om zo naïef uit handen te geven aan scoringsbeluste media en een oppositie die zijn geluk niet op kan.
En vervolgens kan dan, wat de gezondheidszorg betreft, de echte start beginnen. En daarbij moet niet (alleen maar) centraal staan hoeveel we voor onze zorg betalen, en hoe die lasten precies verdeeld zijn. Maar telt ook en vooral: wat we voor dat geld precies terugkrijgen. En er ligt nu een unieke kans om dit te doen onder een politieke gesternte dat gunstiger is dan we jarenlang gewend zijn geweest.
Met de komst van dit nieuwe paarsachtige kabinet kan het publieke debat in Nederland voor een flink deel worden ontdaan van de gifangel van een tegenstelling tussen ‘links’ en ‘rechts’ die allang niet meer recht doet aan de echte issues – zeker in de gezondheidszorg. Natuurlijk: langs de kantlijn zullen SP en PVV onverdroten hun versleten refreinen blijven herhalen. Maar veel kiezers hebben op 12 september duidelijk gemaakt hier niet langer meer in te trappen, en die worden nu beloond met een nieuwe vorm van regeringssamenwerking die naar zijn aard wel zal móeten uitstijgen boven de sjablonen van een vroegere tijd.
In de gezondheidszorg heette dat sjabloon: vooral veel ruzie maken over ‘marktwerking’. Zonder dat ooit helder werd gedefinieerd wat hiermee nou werd bedoeld. Maar waarbij steeds begrippen centraal stonden als ‘concurrentie’, ‘winst maken’ en ‘privaat kapitaal’, wat scherpslijpers aan beide zijden van het politieke spectrum eindeloos kansen voor open doel gaf om de discussie naar hun eigen favoriete termen toe te trekken.
En zo werd stelselmatig onder tafel geveegd – want politiek blijkbaar minder dankbaar om een groot nummer van te maken – wat het échte issue is in de gezondheidszorg van nu, ook in Nederland. En dat is: hoe komen we af van een systeem dat vooral het doen van verrichtingen als zodanig beloont, in plaats van te belonen op basis van uitkomsten van verrichtingen.
Het goede nieuws is, dat juist de afgelopen één à twee jaar een stille consensus op dit punt geleidelijk breder wordt, en langzaamaan ook wat minder stil. Onder deskundigen in en rond het zorgveld, maar ook politiek grensoverschrijdend, omdat nou eenmaal met geen mogelijkheid valt te zeggen of dit streven nou ‘links’ of juist ‘rechts’ is. Een perfecte uitdaging dus voor Rutte II. En daarom ben ik blij.
1 reactie
Tja. De werkelijkheid is toch heel anders dan Flip Vuijsje ons wil doen geloven.
http://www.skipr.nl/actueel/id12664-internationale-vergelijking-zorgresultaten-dichterbij.html
En beluister de Zweedse expert.
Nederland behoort tot de slechtste van allemaal. Een heel lange weg te gaan en de inrichting van het zorgstelsel maakt het er allemaal niet eenvoudiger op om de data boven tafel te krijgen.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/rapporten/2012/09/04/uitkomstbekostiging-in-de-zorg-internationale-voorbeelden-en-relevantie-voor-nederland.html
Ook dit eens doornemen. Is een literatuur onderzoek. En selectief. Enige voorbeelden die er toe doen komen uit landen met een NHS model zorgstelsel of van echte HMO’s; 100% vertikaal geÏntegreerde verzekeraars waarin alle zorgaanbieders in loondienst of eigendom zijn van de verzekeraars.
Het systeemmodel Zorgstelsel 2006 maakt realisatie van honorering op harde uitkomsten onmogelijk. Mits men het zorgstelsel uitvoert zoals de wetgeving eist dat zij moet worden uitgevoerd; concurrerende verzekeraars die met elkaar concurreren om de gunst van met de voeten kunnen stemmende verplicht verzekerden die zorg krijgen van met elkaar concurrerende zorgaanbieders die om de gunst van de verzekeraars strijden en om de gunst van de verzekerde met een restitutie polis.
Wat blijft er nu over van het wettelijk vereiste systeemmodel?
En wat is dan de verstandige oplossing?
Blij met Rutte 2? Zorgverzekering geheel laten lopen via de inkomstenbelastingen/btw is meest eenvoudige en rechtvaardige methode om de kosten over de hele bevolking te delen; naar draagkracht zoals het in een beschaafd land betaamd.
Rutte 2 laat juist de rijken profiteren van de inspanning van laag tot modaal. Omgekeerde solidariteit.
Geeft geen pas en is niet van deze tijd.
Een beschaafd mens is niet blij met Rutte 2.
ANH Jansen
1 november 2012 / 18:37