Cherrypicking

De Nationale Apotheek zit in de lift, lazen we gisteren. Directeur Coen van den Heuvel zegt dat zorgverzekeraars het initiatief aantrekkelijk vinden, omdat het goedkoper is en dat voor klanten de drempel steeds lager wordt om via internet geneesmiddelen te bestellen. Beide constateringen klinken aannemelijk.

In oktober 2014 interviewde ik Van den Heuvel voor FarmaMagazine. Hij zei toen het bedrijfsplan van de openbare apotheek niet te begrijpen. “De apotheker mag alleen maar uitvoeren wat de arts zegt, dus marketingtechnisch kan hij heel weinig doen om zijn omzet te optimaliseren. Zijn afnemer, de patiënt, is bovendien iemand die niets te vertellen heeft en die niet zelf de rekening betaalt. En degene die wel financieel verantwoordelijk is, de zorgverzekeraar, heeft naast het inkopen van goede en doelmatige zorg ook als taak kostenbeheersing te realiseren”. Vingers op zere plekken.

Uit het interview in FD gisteren wordt duidelijk waarom de Nationale Apotheek wél een bedrijfsplan heeft dat kan werken. Het concentreert zich op levering van de niet-spoedeisende medicijnen, naar schatting van Van den Heuvel zo’n 80 procent van wat een openbare apotheek biedt. Op www.farmaactueel.nl komt hem dit op het verwijt van cherrypicking te staan. Begrijpelijk, maar in de kern niet ter zake doend. Als de klant goed wordt bediend en de kosten lager zijn dan wanneer dezelfde dienst via de openbare apotheek wordt geleverd, kan worden gesproken van een dienst die past binnen ons huidige stelsel. Twee doelstellingen binnen dit stelsel zijn immers: de klant betere zorg bieden tegen dezelfde prijs, of de klant zorg van dezelfde kwaliteit bieden tegen een lagere prijs. Als de Nationale Apotheek erin slaagt de stijgende lijn vol te houden, zal de openbare farmacie hoe dan ook met een antwoord moeten komen.

Delen