Dat weten we al

Het vertrouwen van de bevolking in de apotheker is licht gedaald, constateert NIVEL: van 88 naar 84 procent. Geen punt, het is nog steeds heel hoog. En als je kijkt naar de advertorial met Bas van Bergen in Metro of Elien Pieterse in Vrouw, dan denk je ook: ja, dit zijn mensen die vertrouwen inboezemen. Ter ondersteuning vertellen radiocommercials op Sky Radio ons dat deze mensen betrouwbare zorg dichtbij leveren.

Dat is mooi. Maar wat zegt de boodschap precies? ‘Weet u dat uw apotheker alles weet over medicijnen en hoe ze werken in uw lichaam? Dat u voor vragen over uw medicijnen altijd bij de apotheker terecht kunt? En ook met vragen over bijwerkingen? Zo weet u zeker dat u uw medicijnen veilig kunt innemen. Uw apotheek: betrouwbare zorg dichtbij’. Als ik die boodschap hoor, dan is mijn eerste reactie: ja apotheker, dat weet ik inderdaad. Ik waardeer het wat u mij vertelt, maar u vertelt mij geen nieuws.

Op zich is de gedachte achter deze publiekscampagne van de KNMP goed: de strijd om het voortbestaan van de openbare farmacie – want daarom gaat het hier natuurlijk – voer je het best samen met de patiënt. Want die patiënt is de verzekerde en als de verzekerde tegen de zorgverzekeraar zegt dat hij ontevreden is over de ruimte die de openbare farmacie geboden wordt, dan reken maar dat de zorgverzekeraar naar die klacht zal luisteren.

Maar de boodschap is te indirect. De weg naar de achterliggende bedoeling is veel te lang. En de boodschap bevat bovendien geen enkele gewenste actie van de luisteraar. Het is gewoon een statement of fact: ‘Kijk, wij doen ons werk goed’. Ja apotheker, dat weten we al. We geven je toch ook een hoge score, wat wil je nog meer dan?

Delen