De gezonde keuze

Hoezeer diëtisten op zoek zijn naar nieuwe klanten, illustreerde een briefje dat mijn vrouw tijdens het boodschappen doen in Dirk van den Broek aantrof. Een diëtist bood aan mensen voor vijf euro een rondleiding door de supermarkt te bieden, om hen te leren waarop ze moeten letten om gezonde van minder gezonde levensmiddelen te kunnen onderscheiden. Navraag leert dat de supermarkt slechts met enige aarzeling akkoord was gegaan met plaatsing van het briefje op het prikbord. En een paar dagen later werd het tijdens een schoonmaakronde weer geruisloos verwijderd.

De oproep had niet mogen baten, want mijn vrouw was de enige die zich had aangemeld. Niet omdat ze tot de doelgroep behoort – als culinair journalist is ze goed in staat de gezonde keuze zelf te maken – maar omdat ze er een artikel over wilde schrijven. Triest voor de diëtist, die door het nieuwe vergoedingenbeleid van de overheid sinds begin dit jaar 50 procent van haar omzet heeft zien verdampen. En je zou toch zeggen dat zo’n supermarkt een goede broedplaats is voor het advies dat zij daar op aanschouwelijke wijze kan verstrekken. Maar blijkbaar hebben mensen toch geen interesse. En de houding van het supermarktmanagement helpt natuurlijk ook niet.

Dezelfde diëtist had in het verleden ooit meer geluk in een Albert-Heijnvestiging in de buurt. De manager aldaar ontving haar met open armen en koppelde er zelfs een winkelactie aan. Publicitair heel slim, want een supermarkt laat daarmee zien open te staan voor begeleiding van de cliëntele in het maken van de gezonde keuze. Maar managers veranderen van baan en het initiatief vond nooit zijn weg naar boven in de organisatie. Toch zou het geen kwaad kunnen dit idee weer eens op grotere schaal nieuw leven in te blazen.

 

Delen