De mondzorgketen

Frank van Wijck
Frank van Wijck is medisch journalist en houdt als freelancer op maandag, woensdag en vrijdag een weblog bij op de website van Arts en Auto. Lees alle artikelen van Frank van Wijck

De mondhygiënisten zijn verheugd over het feit dat minister Bruno Bruins het experiment met taakherschikking in de mondzorg wil doorzetten, maar de tandartsen zijn er verbolgen over. En Zorgverzekeraars Nederland zegt in een eerste reactie op Bruins’ besluit de zorgen van hun beroepsvereniging ANT te delen. Niet omdat zorgverzekeraars tegen taakherschikking zijn, maar omdat ze van mening zijn dat die om intensieve samenwerking vraagt tussen mondhygiënisten en tandartsen.

De zorgverzekeraars volgen hiermee dezelfde lijn als Pauline Meurs, voorzitter van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, die vreest dat de mondhygiënist met de mogelijkheden die de taakuitbreiding hen biedt nieuwe solisten worden. Of de mondhygiënisten die behoefte hebben, wordt uit het persbericht van de NVM niet duidelijk. De vereniging laat het bij de constatering dat de mondhygiënisten dankzij de taakuitbreiding beter uitgerust zijn om hun taak voor de preventieve mondzorg op zich te nemen.

Het is te hopen dat ook in de mondzorg de lijn van ketensamenwerking optimaal vorm zal krijgen

Anesthesioloog/pijnbestrijder Paul Lieverse reageerde op Twitter vanuit zijn eigen werkperspectief op de ontwikkeling: ‘Deze taakherschikking mondzorg doet denken aan het geslaagde project van sedationisten (extra geschoolde anesthesiemedewerkers die taken van de anesthesist hebben overgenomen): even veilig, goedkoper, meer comfort’. Maar die sedationisten werken wel binnen de setting van het ziekenhuis onder verantwoordelijkheid van de anesthesist, ze zijn geen zelfstandige professionals die in eigen praktijken werken.

Het is te hopen dat ook in de mondzorg de lijn van ketensamenwerking optimaal vorm zal krijgen. En die ketensamenwerking is het best tot stand te brengen als de betrokken professionals in één setting bij elkaar zitten. Dat is ook het meest praktisch voor de patiënt bovendien, want die hoeft dan niet naar twee praktijken te fietsen voor zijn mondzorg. En is dat ook niet waarom het eigenlijk gaat, de patiënt?

2 Reacties Reageer zelf

  1. F. ten Hope
    Geplaatst op 7 mei 2018 om 20:21 | Permalink

    Ik zou er een versnellingsmakelaar op zetten.

  2. Frank van Wijck Frank van Wijck
    Geplaatst op 7 mei 2018 om 21:24 | Permalink

    Ik zou vooral wensen dat de partijen waarom het gaat met elkaar in gesprek gaan.